خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب عبور از بحران

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب عبور از بحران

سه شنبه تلخ هاشمی رفسنجانی!

  • چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۶۰
مجید حداد عادل که بود و چگونه شهید شد؟

 اول وقت با ستاد مشترک تماس گرفتم. حادثه هواپیما هنوز در ابهام است. احتمال‌ شهادت فرماندهان نظامی زیادتر شده، چون جلوی هواپیما سوخته است، ولی خلبان و کمک‌خلبان زنده‌اند. تیمی برای تحقیق اعزام شده‌اند. با احمد آقا و جاهای دیگر هم تماس گرفتم. قرار شد اعلامیه‌ای که فقط اصل خبررا می‌دهد، پخش شود.

 ساعت نه صبح، در دفتر آقای مهدوی [کنی] با حضور احمد آقا و آقای‌موسوی اردبیلی وآقای خامنه ‌ای جلسه‌ای داشتیم. تحقیقات نشان می‌دهد که به‌احتمال قوی، خرابکاری نبوده وچهارنفر آقایان فلاحی، نامجو، کلاهدوز وفکوری جزو شهدا هستند. هواپیما حامل 33 جنازه، 32 مجروح و 25 نفر مسافردیگر بوده است که فقط 23 نفر زنده مانده‌اند. اعلامیه‌ای تهیه شد و امام هم‌ بیانیه‌ای دادند.(1) در مورد جانشین آنها مشورت کردیم و تشییع جنازه‌ها را به فردا موکول کردیم.

 ناهار را در دفتر آقای مهدوی ماندم. سپس به دفتر خودم رفتم. گزارش‌ها را مطالعه کردم. متأسفانه، یکی دیگر از دوستان، مجید حدادعادل استاندارکرمانشاه - که خبرنگاران را به جبهه‌ آبادان برده بود روز سه شنبه با ترکش خمپاره، شهید شد. روز سه شنبه 7 /7 /60 برای ما روز تلخی بود. هاشمی نژاد، مجید حدادعادل و سرنشیان هواپیمای C-130 از دستمان رفتند. شیرینی‌پیروزی عملیات ثامن‌الائمه را از بین برد. برای حل مشکلات جانشین افرادجدید، تماس‌هایی گرفتیم.

 نمایندگان مجلس که از بین‌المجالس کوبا آمده بودند، گزارش دادند. نقاطقوت و ضعفی‌دارند. شب به خانه آمدم. بیشتر وقت اخبار را اعلامیه‌های شهدا، خبر تصرف سی خانه تیمی ازضدانقلاب و بازداشت گروهی از سران آنها گرفت،  ولی نمایش اسرای عراقی و فتح شمال آبادان مقداری جبران کرد. کارمهمی است که می‌تواند روحیه نیروهای ما را بالا ببرد و روحیه بعثی ها را بشکند.

********************************************************************************************************************

1- امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در پی سانحه سقوط هواپیمای «سی ـ 130» نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که حامل تعدادی از فرماندهان ارتش و سپاه و نیز ده‌ها تن از مجروحان عملیات دفاع مقدس در بیابان‌های کهریزک بود، پیامی به این شرح برای مردم مسلمان ایران صادر کردند:

بسم ا... الرحمن الرحیم

إنا لله و إنا إلیه راجعون

با کمال تأسف خبر دلخراش سانحه هوایی یک فروند هواپیمای نیروی هوایی که حامل شهدا و مجروحین جنگ اخیر بود و منجر به شهادت جمعی از خدمتگزاران به اسلام و ملت شهید پرور ایران گردید، که در بین آنان تیمسار سر​لشکر ولی ا... فلاحی تیمسار سرتیپ فکوری و آقای کلاهدوز بودند، واصل گردید. اینان خدمتگزاران رشید و متعهدی بودند که در انقلاب و پس از پیروزی انقلاب با سرافرازی و شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی شتافتند.

امید است که پس از پیروزی شرافت آفرین برای ملت و پس از زحمات طاقت فرسا در راه هدف و عقیده رو سفید و سرافراز به پیشگاه مقدس ربوبی وارد و مورد رحمت خاصه واقع شوند. شکی نیست که همه باید این راه را برویم و به سوی حق و سرنوشت خویش بشتابیم. پس چه سعادتی بالاتر از آن که در حال جهاد با دشمنان اسلام و خدمت به حق و خلق و مجاهدت در راه هدف و شرف این راه طی شود و چه سعادتمند بودند این شهیدان که دین خود را به اسلام و ملت شریف ایران ادا نموده و به جایگاه مجاهدین و شهدای اسلام شتافتند.

اکنون بر ملت ایران و خصوص قوای مسلح است که با شجاعت و قدرت و مجاهدت و افزودن پشتکار، یاد آنان را زنده و به جهاد چون آنان ادامه دهند و در جبهه و پشت جبهه پیروزی آفرینند و به پیش روند و دل دشمنان کور دل را که شهادت هر یک از رزمندگان ما وعده شیطانی به خود می‌دهند، لرزنده‌تر کنند و به آنان بفهمانند کسانی که برای هدف و عقیده جهاد می‌کنند و از میهن عزیز خود دفاع می‌نمایند از شهادت این عزیزان سستی و هراسی به خود راه نمی‌دهند.

جوانان رزمنده و شجاع ارتش و سپاه و سایر قوای مسلح پیرو آن شهید جاویدی هستند که تاریخ می‌گوید هر یک از جوانان و یاران او که به شهادت رسیدند، رخسار مبارکش افروخته‌تر و آثار شجاعت و تصمیم در او بارزتر می‌گردید و یادگار شجاعان صدر اسلام هستند که پرچم از دست هر یک از فرماندهان می‌افتاد، دیگری پرچم را می‌گرفت و به رزم در راه هدف ادامه می‌داد. ما گرچه عزیزان ارزشمندی را از دست دادیم، لکن هدف به قوت خود باقی و فرزندان اسلام با اراده آهنین و تصمیم قاطع از اسلام و میهن عزیز خود دفاع می‌کنند و هر چه بیشتر برای خود و میهن خود افتخار می‌آفرینند، تا کوردلان و منافقان و پناهندگان در دامن غرب بدانند تا ملت ایران و قوای مسلح شجاع زنده است برای غرب و شرق و غرب زده و شرق زده در کشور بقیه​ا...​الاعظم جایی نیست.

اینجانب این ضایعه اسفناک را به ملت ایران، ارتش، سپاه و سایر قوای مسلح و فرماندهان شریف آن‌ها و به خانواده محترم شهدا تسلیت و تبریک عرض می‌کنم.

این شهدا و سایر شهدای عزیز ما که در راه هدف و آرمان اسلامی به شهادت رسیدند موجب سرافرازی و افتخار هم میهنان و قوای مسلح و خانواده‌های عزیز خود شدند. از خداوند متعال برای آنان رحمت و برای ملت و بازماندگان شهدای عزیز سعادت و صبر می‌طلبم.

والسلام علی عباد​ا... الصالحین

روح​ا... الموسوی الخمینی

هشتم مهرماه 1360