خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1360 / کتاب عبور از بحران

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1360 / کتاب عبور از بحران

عباس دوزدوزانی فرمانده سپاه شد

  • چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۶۰
تماس تلفنی حاج احمد آقا با هاشمی

 امروز، تعطیل رسمی بود. تمام‌وقت در خانه ماندم. بعد از نماز صبح خوابیدم. پس از صرف صبحانه تا ظهر، تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه و وسائل راجع به «جهاد» مطالعه کردم. گزارشی از طرف نیروی زمینی آوردند که امضاء کنم. این گزارش می‌خواهد مسئولیت حمله‌ای که بناست به‌زودی شروع بشود، از نیرو سلب کند، به‌طور ناقص و یک‌طرفه مذاکراتی که منجر به تصمیم شده، آورده است؛ با توضیح امضاء کردم. ظهر بچه‌ها جمع بودند، عصر عفت و فاطی به منزل بستگان رفتند و من به مطالعه خود ادامه دادم. یکی از کارکنان قدیم ایرانی سفارت انگلستان آمد و می‌خواست ثابت کند که انگلیس‌ها در پشت کارهای تروریستی‌اند، ولی غیر از حدس و گمان مطلبی نداشت. حاج احمد آقا خمینی، تلفن کرد و درباره فرمانده سپاه پاسداران مشورت کرد. قرار شد آقای عباس دوزدوزانی، وزیر سابق ارشاد اسلامی نصب شود. اخوی محمد مدیر عامل‌صداوسیما تلفن کرد، در خصوص بهتر ضبط و پخش کردن خطبه‌های نماز جمعه تذکر دادم. قرار بود در جلسه شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی شرکت کنم، ولی نکردم. به‌خاطر ملاحظات امنیتی، کمتر در خیابان ها حرکت می‌کنیم. اول شب، مصاحبه یکی از افراد مؤثر مجاهدین خلق را که توبه کرده است، دیدم. جالب و مؤثر بود.

 بعد از اخبار، فیلم دو سه ساعته ده فرمان را از ویدئوی پاسداران تماشا کردیم. خیلی با قرآن تفاوت دارد. لابد از روی تورات تهیه شده، زیاد جالب نیست.(1)

**************************************************************

1- 

ده فرمان (به انگلیسی: The Ten Commandments) فیلمی حماسی-تاریخی به کارگردانی سیسیل ب دومیل، محصول سال ۱۹۵۶ کمپانی آمریکایی پارامونت است که بر اساس زندگی موسی شکل گرفته است.

این فیلم خیلی زود مورد توجه منتقدان و تماشاگران عام، نه تنها در ایالات متحده که در تمام نقاط جهان، قرار گرفت. چندی نگذشت که محبوبیتی بی‌نظیر کسب کرد تا آنجا که هنوز هم بر اساس محاسبه تورم ششمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان است.

ماجرای فیلم از تولد موسی و به آب انداختنش توسط خواهر و مادر او آغاز شده و با گذر از تقریباً وقایع مهم زندگی این پیامبر خدا به عبور دادن قوم یهود از رود اردن توسط موسی و خداحافظیش از خانواده و عروجش به ملکوت اعلی می‌انجامد. در فیلم ستارگانی همچون چارلتون هستون، یول برینر، آن بکستر، ادوارد جی. رابینسون نقش آفرینی می‌کنند.

فیلم در بخش‌های متعددی نامزد جایزه اسکار شد و توانست جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را به خاطر صحنه به‌یادماندنی شکافتن دریا توسط موسی که از صحنه‌های حماسی تاریخ سینماست ار ان خود کرد. در سال ۲۰۰۸ بنیاد فیلم آمریکا این فیلم را به عنوان دهمین فیلم بزرگ ژانر حماسی در تاریخ سینما برگزید.