خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۵۹/ کتاب «انقلاب در بحران» --

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۵۹/ کتاب «انقلاب در بحران» --

راه یافتن آیت الله هاشمی رفسنجانی به مجلس شورای اسلامی

  • جمعه ۱ فروردین ۱۳۵۹

 

پس از گذشت چندین روز از آغاز شمارش آرای انتخابات مجلس شورای اسلامی سرانجام در حالی که مسأله اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان معترض  بحث روز شده بود، نتایج قطعی انتخابات تهران نیز در تاریخ چهاردهم فروردین اعلام شد که براساس آن، از میان کاندیداهای این شهر در مرحله اول تنها هیجده نفر توانستند اکثریت مطلق آراء را به دست بیاورند و به مجلس راه پیدا کنند. در میان این نفرات برگزیده، آیت‌الله خامنه‌ای نفر پنجم بودند و من با 1151541 رأی، در ردیف چهاردهم قرار گرفتم و آقایان فخرالدین حجازی، حسن ابراهیم حبیبی، مهدی بازرگان، علی‌اکبر معین‌فر، محمدجواد باهنر، حسن آیت، هادی غفاری، علی گلزاده غفوری، محمد موسوی خوئینی‌ها، محمدعلی رجایی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، ابراهیم یزدی، مصطفی چمران، عزت‌الله سحابی و خانم اعظم طالقانی نیز، به مجلس راه یافته بودند. این نتیجه باعث خوشحالی نیروهای انقلابی و مبارز شده بود، زیرا که بیشتر این افراد از فهرست ائتلاف حزب جمهوری اسلامی، جامعه روحانیت مبارز و سایر گروههای اسلامی و انقلابی، بودند.

در دیداری که در تاریخ 15 فروردین 1359 با امام داشتم، ایشان را از نتیجه انتخابات راضی دیدم. در این دیدار، امام که بحمدالله خوب و با نشاط بودند، تأکید داشتند که در نهادهای کشوری، مجلس اصیل‌ترین و سرنوشت‌سازترین و عالی‌ترین نهاد کشور محسوب می‌شود. ایشان ابراز امیدواری کردند که مرحله دوم انتخابات نیز مانند دور اول، به خوبی انجام شود. در همین دیدار، با امام در مورد چگونگی حل مسأله گروگان‌ها، صحبت شد. امام همچنان تأکید داشتند که تکلیف گروگان‌ها را مجلس تعیین کند.

با اعلام نتایج قطعی انتخابات تهران، مرحله اول این انتخابات پایان یافت و در حالی که اعتراضاتی به نتایج برخی از شهرها مطرح شده بود، مقدمات برپایی انتخابات دور دوم نیز آغاز شد.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب