خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سا ل ۱۳۶۰ / کتاب «عبور از بحران»

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سا ل ۱۳۶۰ / کتاب «عبور از بحران»

نگرانی به خاطر ابهام وضع در صورت خلأ رهبری امام در سال 1360

  • تهران
  • دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۶۰

 خاطرات دیروز را و پیامی هم برای سمینار بزرگداشت شهید مطهری در دانشگاه نوشتم. آقای ابوالفضل رهنما نماینده دادستان انقلاب در وزارت نفت آمد و مطالبی درباره کمبودهای وزارت داشت.

 ساعت هشت صبح به مجلس  رفتم. آقای احمد توکلی  مشورتی با من داشت، در خصوص کسالت مفاصل  و اینکه کار زیاد ایشان را از پای درمی‌آورد که می‌خواهد از سمت‌های اضافی مثل منشی‌گری و عضویت در شورای سرپرستی صداوسیما استعفا بدهد. قرار شد رفته‌رفته تخفیف بدهد.

 با آقای دکتر ولایتی در خصوص جواب نامه شعبه 35 بازپرسی دادگستری مشورت شد. شعبه طی نامه‌ای جریان پرونده شکایت آقای بنی‌صدر از آقایان رجائی و نبوی  و اعلام‌جرم علیه آن‌ها در مورد گروگان‌ها را اطلاع داده است.

 آقای بهرامی ساوجی آمد که با آقای باهنر [وزیر آموزش‌وپرورش] در مورد اصلاح پرونده ایشان که مشمول پاک‌سازی شده، صحبت کنم. به نظر می‌رسد به ایشان ظلم شده و به خاطر مطالب بی‌اهمیتی پاک‌سازی شده است و لابد خیلی‌های دیگر هم‌چنین وضعی دارند که ما نمی‌دانیم.

 سپس به کمیسیون آئین‌نامه رفتم. بحث کمیسیون‌ها بود. آقای [غلامحسین] کرباسچی از صداوسیما آمد و نگران وضع آنجا بود. حق هم دارد. گفت مسئولان جدید خوب عمل نمی‌کنند.

 بعدازظهر مصاحبه مطبوعاتی و رادیوتلویزیونی داشتم. رد شدن لایحه « متوقف ماندن حکم دادگاه‌ها در مورد تخلیه محل های مسکونی استیجاری در مجلس» سئوالات و اعتراضات‌زیادی به دنبال داشته  و در جهت منافع مستکبران تلقی شده است.

 آقای طلاچیان آمد و نگران ابهام وضع در صورت خلأ رهبری امام بود و پیشنهادهائی ‌ارائه داد. راستی مطلب هم مهم است.

 با سفیر کره جنوبی ملاقاتی داشتم و دعوت نامه رئیس مجلس کره را برای بازدید از کره‌جنوبی آورده بود. برای اینکه از کره شمالی عقب نمانند.

 عصر در جلسه واحد دانشجوئی حزب جمهوری [اسلامی] درباره دوسال بعد از پیروزی‌سخنرانی داشتم و جواب سئوالات ایشان را دادم.