خاطرات

ناراحتی مردم اروند کنار از جلوگیری‏های سپاه

حضور هاشمی در نماز جمعه آبادان

• جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۶۹

نزدیک ساعت شش صبح بیدار شدم. بعد از نماز و استماع اخبار و نوشتن خاطرات دو روز، صبحانه را در اتاقم خوردم. در هتل آبادان مستقر هستیم؛ بد نیست. برای بازدید از روستاهای در حال بازسازی آبادان، در شرق و غرب بهمن‌شیر و اروندکنار رفتیم. در شرق، بازسازی روستاها پیشرفت خوبی دارد و خانه‌ها شبیه خانه‌های شهری ساخته می‌شوند. در روستای ابوشانک، در اجتماع مردم صحبت کوتاهی کردم؛ ابراز رضایت نمودند.

از پُلی که سپاه در جنوب بهمن‌شیر ایجاد کرده، به اروندکنار رفتیم. سد شهید سلیمی که به خاطر عبور نظامیان، در زمان جنگ ساخته شده، باعث اختلال در آبیاری طبیعی نخل‌ها است و نخل‌ها آسیب زیادی دیده‌اند. شبکه راه‌ها که از زمان جنگ در این منطقه مانده است، می‌تواند برای عمران و رفاه مردم مؤثر باشد.

در بخش اروندکنار، با مسئول بازسازی و بخشدار صحبت کردیم؛ هنوز بازسازی این بخش شروع نشده است. تا به ‌حال سپاه، مانع حضور مردم در منطقه بوده و اخیراً آزاد شده و این باعث ناراحتی مردم است؛ به خصوص جلوگیری سپاه از برداشتن سد شهید سلیمی، باعث ناراحتی مردم و مسئولان بازسازی است. حدود 9 هزار واحد مسکونی، در این منطقه باید بازسازی شود که رقم عظیمی است.

کنار اروندرود رفتیم. دژ شهید رجایی را که کنار اروند، برای ایجاد استحکامات دفاعی در سراسر اروند ایجاد می‌شود، مورد بازدید قرار دادیم. این دژ  برای عمران منطقه و هم برای عبور و مرور و حمل و نقل دسترسی به اروند، می‌تواند مفید باشد؛ ولی در بعضی جاها، به خاطر بسته شدن کانال‌های ورود آب‌اروند به نخلستان‌ها، مشکل ایجاد کرده؛ قرار است با ایجاد پل، این کانال‌ها باز شود.

بعضی از روستاییان، می‌خواهند پایة پل‌ها خیلی بلند باشد که قایق بتواند عبور کند، یا پل نباشد. در گذشته، از این کانال‌ها برای صیادی و تجارت استفاده می‌شده و راه ورود  اجناس قاچاق بوده است. به خاطر کثرت تعداد آنها، امکان کنترل سلب می‌شود. از جاده خسرو‌آباد به آبادان برگشتیم. نمی‌دانستم این همه روستا در اینجا وجود دارد.

گشتی در شهر زدیم. برای دیدن بازسازی فاز دوّم، به پالایشگاه[آبادان]رفتیم. مدیر مربوطه گزارش داد. من هم تشکر و تشویق نمودم. از بخش‌های مختلف بازدید نمودیم. مدیران درخواست داشتند که کارهای طرح نفت و پتروشیمی را به خودشان واگذار کنیم و از واگذاری به خارجیان خودداری شود.

با [آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت صحبت کردم؛ مخالفتی با این پیشنهاد ندارد، ولی می‌گوید به خاطر بوروکراسی موجود در اجرای طرح‌هایی که به داخلی‌ها واگذار می‌شود، کار مشکل خواهد شد. به محل اقامه نمازجمعه و سخنرانی برای مردم رفتیم. از دیروز به مردم اعلام شده بود. به خطبه دوم آقای [غلامحسین]جمی، [امام جمعه آبادان] رسیدیم. از دولت و من تجلیل کرد و نیازهای شهر را گفت. بین دو نماز، صحبت کوتاهی نمودم با اینکه اعلان شده، جمعیت کمی آمده بودند؛ حدود 130 هزار نفر در شهر ساکن هستند. گفتند دیروز در استادیوم جمعیت زیادی جمع شده بود؛ چون ما نرسیدیم، مردم ناراحت شدند.

برای ناهار و استراحت به هتل رفتیم. ساعت سه بعد از ظهر برای بازدید بازسازی‌ها، به خرمشهر رفتیم. از طرح در دست احداث ستاد مُعین دیدن نمودیم. عدم هماهنگی بین‌مدیریت ستاد مُعین و مسئول بازسازی شهر به چشم خورد؛ توبیخ‌شان کردم.

به فرودگاه رفتیم و با هلی‌کوپترها به سوی شادگان پرواز کردیم. دور جزیره آبادان را با هلی‌کوپتر گشتیم و از بالا، وضع جزیره را مشاهده کردیم. در پرواز برفراز اروندرود، منطقه فاو عراق را دیدیم؛ نیروهای عراقی از آنجا رفته‌اند. نخل‌های عراقی‌ها در طول جنگ، خیلی زیاد خراب شده است و اثری از عمران و بازسازی دیده نمی‌شود. منظره دژ شهید رجایی که کنار اروند ساخته‌ایم، توجهم را جلب کرد؛ کار بزرگی است.

در شادگان، مردم استقبال پرشوری نمودند. آنها عرب‌زبانند؛ بعد از سرود و خیرمقدم توسط نماینده شهر و سخنرانی کوتاه من و وعده عمران و آبادی، به سوی ماهشهر حرکت کردیم. غروب در فرودگاه کوچک ماهشهر فرود آمدیم. پس از استقبال رسمی، به مقر واقع در منطقه مسکونی خانه‌های سازمانی پتروشیمی رفتیم.

بعد از نماز مغرب و عشاء، در جلسه مدیران نفت و پتروشیمی شرکت کردم. گزارش

کار دادند و نیازها و مشکلات صنعت نفت و پتروشیمی را طرح کردند؛ مشکلات به کمبود ارز برمی‌گردد. امام جمعه ماهشهر و بندر امام نیز خواسته‌هایی ارائه دادند. شام خوردیم و ساعت ده شب، برای بازدید و افتتاح کارخانه جدید تولید کود فسفات رفتیم.

مدیر اجرایی در اتاق کنترل، توضیحات خود را داد. این کارخانه، روزانه 600 تن کود فسفات تولید می‌کند و با صرف  27 میلیون دلار ساخته شده است. بخش اعظم نیاز خود را از موسسه شیمیایی رازی می‌گیرد که هزینه جدیدی تحمیل نمی‌کند. در حال حاضر، کشور به یک میلیون و 200 هزار تن کود شیمیایی نیاز داردکه فعلاً 500 هزار تن تولید می‌کنیم.