خاطرات

توصیه هاشمی به ولایتی درباره عربستان

اصابت دو موشک به یک پناهگاه غیر نظامی در بغداد

• چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۶۹

بعداز صبحانه، دسته‌جمعی کمی در ساحل قدم زدیم. گزارش‌ها را خواندم. با هلی‌کوپتر به جزیره فارور رفتیم. از کیش، گروهی برای شروع عمران آن جزیره رفته‌اند. طرح انتقال و اسکان معتادان[مصوب ستاد مبارزه با مواد مخدر] که قرار بود در جزیره هندورابی باشند، به این جزیره منتقل شده است. می خواهند چند سیل‌بند، به منظور جمع‌آوری آب باران، جهت استفاده در جزیره و انتقال به کیش ایجاد کنند.

جزیره فارور، ارتفاعات قابل توجهی دارد و گویا بارش باران در آن، بیش از جزیره کیش است. یک پاسگاه ژاندارمری بدون امکانات و تجهیزات لازم، در آن است که هشت نفر پرسنل دارد. گفتم کیش به آنها کمک کند. راه‌سازی، اسکله‌سازی و تجهیز کارگاه را شروع کرده‌اند.

سپس از فضا جزیره کوچک مجاور آن، بنی‌فارور را هم دیدیم. تصمیم گرفتیم، هر دو جزیره را با کمک سازمان عمران کیش آباد کنیم. به جزیره کیش برگشتیم. نخلستان جدیدالاحداث را دیدیم؛ رشد بدی ندارد. نماز و ناهار و استراحت انجام شد.

عصر رفتیم و پروژه‌های در حال ساختِ «مرجان کیش» و «پردیس» را دیدیم؛ پیشرفت خوبی دارند. از محل ساخت اسکله دریاپای هم دیدن کردیم. با فرمانده پاسگاه ژندارمری کیش حرف زدیم. به آکواریوم رفتیم؛ اصلاحاتی در آن شده است. در اجتماع مدیران [سازمان عمران]کیش شرکت کردم. آقای [محسن]مهرعلیزاده، مسئول جزیره گزارش داد و بعد از معارفه، صحبت کوتاهی کردم. همراهان در بیرون شام خوردند و من در پاویون.

در اخبار، اصابت دو موشک به یک پناهگاه غیر نظامی در بغداد و کشته شدن تعداد زیادی از مردم مورد توجه قرار گرفته است. مقداری در ساحل دریا پیاده‌روی کردم. دکتر ولایتی[وزیر امورخارجه]، تلفنی گفت با [آقای سعودالفیصل]، وزیر امورخارجه عربستان سعودی مذاکره کرده است. روی 100هزار حاجی و [راهپیمایی]برائت[از مشرکین]، توافق شده است اما دیه نمی‌دهند و کمک به بازسازی می‌کنند؛ حاضرند به اسم دادن خسارت جنگ باشد؛ گفتم بپذیرد. اجازه گرفت که به شوروی برود.