خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۹/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۹/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

پیغام میتران به هاشمی چه بود؟

  • شنبه ۱۷ آذر ۱۳۶۹

صبح زود به دفتر رفتم. قسمتی از نطق، برای هنگام تقدیم بودجه سال ۷۰ به مجلس، که از سوی سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است، بررسی کردم. آقای دکتر هاشمی [گلپایگانی]، برای دستور شورای‌عالی انقلاب فرهنگی آمد. برای سالگرد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مصاحبه‌ای انجام دادم.

آقای سید [محمدحسین] فضل‌الله، [از علمای سرشناس] لبنان آمد. وضع آنجا را گفت و سیاست ما را تحسین کرد. از اقدام‌مان برای حل اختلاف امل و حزب‌الله تشکر کرد و خواستار جدیت بیشتر برای حل کامل اختلاف، تعیین سفیر قوی در لبنان، حل مسأله گروگان‌های لبنان و تقویت روابط با دولت لبنان شد. همچنین در مورد کمک به خودش در انجام تعهداتی که دارد و قبلاً از طریق وجوهی که از کویت می‌رسیده، می‌پرداخته و اکنون قطع شده است، گفت.

دکتر [حسن] روحانی برای دستور جلسه شورای‌عالی امنیت ملی آمد. دکتر [حسن] حبیبی برای امور جاری و برنامة همکاری مطبوعات آمد؛ گفت ۵ نفر از اعضای شورای نگهبان، نظر دارند که بودجه ارزی، خلاف قانون اساسی است و باید ریالی باشد؛ ۲ نفر مردّد هستند؛ فردا رأی نهایی معلوم می‌شود. همچنین شورای نگهبان، حذف بخشی از اعتبار صداوسیما را خلاف شرع و خلاف قانون اساسی دانسته‌اند.

آقای [محمد] غرضی، [وزیر پست و تلگراف و تلفن] آمد و  برای اعتبار بیشتر استمداد کرد. عصر دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه] آمد. گزارش سفر به فرانسه را داد؛ خیلی راضی است. گفت آقای [فرانسوا] میتران، [رییس‌جمهور فرانسه]، به من پیغام داده که باید مسائل اختلافات مالی را حل کنیم و برای توسعه روابط، تلاش بیشتر نماییم.

شورای‌عالی امنیت ملی جلسه داشت. دکتر ولایتی [وزیر امورخارجه] و [آقای محمدعلی نظران]، مسئول کمیسیون اسرا گزارش دادند. همچنین دربارة ضعف عملکرد هیأت بین‌المجالس که به ریاست آقای [سیدعلی‌اکبر] محتشمی، امسال در اروگوئه شرکت داشتند، بحث شد. در اثر سوءتدبیر هیأت، مصوبه به اتفاق‌آرا ثبت و نام خلیج فارس، «خلیج ع ر بی ـ فارسی» ذکر شده است و اینکه ایران در گروه کشورهای آسیایی به حساب بیاید.

بعضی‌ها خیلی دست و پا زدند که به نحوی این ضعف را توجیه کنند که نشد؛ در تمام دوران انزوای ایران، عرب‌ها نتوانستند چنین مصوبه‌ای بگیرند. در این کنفرانس که ایران در بهترین شرایط بین‌المللی بوده، چنین اتفاقی افتاد. این موضوع انتقاد شدید اکثریت جلسه را در پی داشت. قرار شد که آقای [مهدی] کروبی، [رییس‌مجلس]، در هیأت رییسه مطرح کند و پس از توضیح خواستن از اعضای هیأت، از طریق سازمان ملل و رییس‌کنفرانس، راه علاج پیدا شود.

سرشب آقایان [محسن] نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و داراییو [مسعود روغنی] زنجانی، [رییس سازمان برنامه و بودجهو [سید محمدحسین] عادلی، [رییس بانک مرکزی] آمدند. از بالا رفتن مبلغ بودجه سال ۷۰ اظهار نگرانی کردند؛ با اینکه خودشان تصویب نموده‌اند. به خانه آمدم.