خاطرات

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1368– آرامش بعد از طوفان

• سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۸

سه‌شنبه 19 اردیبهشت  |     3 شوال 1409                     9 می   1989

ساعت شش صبح همراه عفت و یاسر به فرودگاه [مهرآباد] رفتیم. فاطی و فائزه هم آمدند. با هواپیما به سوی کیش پرواز کردیم. فرماندهان ارتش و سپاه هم بودند. عفت و همراهان در کیش ماندند و ما پس از انجام مراسم تشریفاتی، با هلی‌کوپترها به سوی منطقه مانور دریایی پرواز کردیم. روی عرشه ناو خارک فرود آمدیم.

تا ساعت پنج بعد از ظهر آنجا بودیم. هوا شرجی بود. مانور را دیدیم. مانور آبی - خاکی و پیاده کردن نیرو در ساحل دشمن را خوب انجام ندادند. ناهار را در باشگاه افسران ناو و چای عصرانه را در باشگاه درجه داران صرف کردیم.

با هلی‌کوپتر از خط ساحلی به بندرعباس آمدیم. به نظرم سواحل بین بندرلنگه و بندرعباس جالب و قابل استفاده و عمران آمد. رودخانه‌های پرآبی دارد و نبایستی تاکنون غیر معمور بماند.

در بندرعباس از به آب افتادن زیردریایی سابحات 2 سپاه بازدید کردیم. کار مهمی شده ولی هنوز راه زیادی تا داشتن زیر دریایی عملیاتی مانده است.

از بازسازی ناو سبلان که در حمله آمریکایی‌ها منهدم شده بود، بازدید کردیم. انصافاً در بازسازی ابتکارات و خلاقیت‌های قابل تحسینی دیده می‌شود. به فرودگاه رفتیم. عفت و بچه‌ها به شهر رفته بودند. ناچار شدیم صبر کنیم. از فرصت استفاده کردیم و مصاحبه‌ای با تلویزیون انجام دادم. مقداری از حرف‌های خطبه جمعه را در خصوص عکس‌العمل فلسطینی‌ها نسبت به غربی‌ها را تعدیل کردم. ساعت یازده شب به تهران رسیدیم و به محض رسیدن به خانه، از فرط خستگی خوابیدم.