خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی / کتاب « دوران مبارزه»

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی / کتاب « دوران مبارزه»

دیدار با یاسرعرفات، رئیس جنبش آزادیبخش فلسطین

  • جمعه ۱ فروردین ۱۳۵۴

 

آقای هاشمی رفسنجانی در سال1354 سفری به خارج از کشور داشت. ایشان در این سفر با مبارزان مسلمان ساکن کشورهای مختلف ملاقات کرد. از جمله در سفر به لبنان با یاسر عرفات دیدار داشت. ایشان در خاطراتشان در مورد دیدارشان با یاسر عرفات چنین نوشته است :

با همین رابطـه خوب بود که من به سادگی توانستم با یاسر عرفات در همین سفر ملاقات کنم.  آن روزها موقعیتِ عرفات،  موقعیتِ خوبی بود و به عنوان رئیس چریک‌ها زندگیِ مخفی داشت.  آقا موسی به سادگی ترتیب این ملاقات را داد و خودش نیز در دیدار و گفت وگوی ما حضور داشت.  در آن ملاقات معلوم شد که دبیران جهاد فلسطین از مسأله ترجمه و انتشار کتاب سرگذشت فلسطین توسط من در ایران و زندان‌ها و شکنجه‌های من و تأثیری که کتاب در ایران گذاشته مطلع‌اند و مرا خیلی خوب تحویل گرفتند.  برای آقای صدر هم احترام زیادی قایل بودند؛  از اینجا به‌خوبی می‌توان دریافت که امام صدر در میانِ نیروهایِ مبارز لبنان موضع و جایگاهی مترقی داشت.  تنها با نیروهای ما دچار کمی ناهماهنگی بود.

از دیدگاه کسانی مثل شهید محمد منتظری و بعضی آقایان دیگر،  شیوه او نوعی محافظه کاری تلقی می‌شد.  تلاش من این بود که زمینه تحمل و پذیرش این شیوه ـ بر پایه درک شرایط خاص ایشان ـ فراهم شود و دوستان را قانع کنم که از پوشش تشکیلات ایشان،  ما هم به نفع مبارزه می‌توانیم بهره‌مند باشیم. دلیلی نداریم که با نادیده گرفتنِ پاره‌ای واقعیات و محذوراتِ ایشان،  در مقام تحمیل شیوه خودمان به او باشیم. این تلاش در مجموع بی‌نتیجه نبود و در بهبود روابطِ آنان با آقا موسی و رفت و آمدشان به مجلس اعلا تأثیری محسوس داشت.

منبع: کتاب « هاشمی رفسنجانی، دوران مبارزه» ،  زیر نظر مهندس محسن هاشمی، دفتر نشر معارف انقلاب، 1376