خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۵۹/ کتاب «انقلاب در بحران»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۵۹/ کتاب «انقلاب در بحران»

گرامیداشت نخستین سالگرد استقرار نظام جمهوری اسلامی به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۵۹

 

با فرا رسیدن 12 فروردین، برنامه‌های بسیاری در گرامیداشت نخستین سالگرد استقرار نظام جمهوری اسلامی، از سوی مردم و مسئولان برگزار شد.

امام(ره) نیز پیامی دادند که توسط احمد آقا خمینی در مراسم جشنی که در میدان آزادی تهران برگزار شده بود، قرائت شد. در این پیام، امام از روشنفکران، متفکران و دانشگاهیان خواستند که «همه توان خود را صرف قطع امید دشمن اصلی ـ آمریکا ـ کنند» و تاکید کردند: «بر ملت شریف ایران است که در هر مسلکی و با هر گروهی هستند از اختلاف و نفاق و کارشکنی برای یکدیگر دست بردارند و دشمنان را با وحدت کلمه و اعتصام به حبل‌الله درهم کوبند.»

آقای بنی‌صدر نیز در این مراسم در ارتباط با مسائل روز از جمله خلع سلاح گروههای سیاسی و مسأله گروگان‌ها سخنرانی کرد. آن بخش از سخنان وی که در مورد کردستان و خلع سلاح گروههای مسلح در آن منطقه بود، بازتاب گسترده‌ای در مناطق کردنشین داشت و اعتراضات وسیعی را موجب گردید.

در این ایام، مسأله تحویل گروگان‌ها به شورای انقلاب به شرط تأمین شرایط ایران از سوی آمریکا، ادامه درگیریهای قومی در گنبدکاوس و کردستان و همچنین مسأله رفتن شاه به مصر و افزایش توطئه‌های عراق در نوار مرزی ایران، بحث روز مطبوعات و محافل سیاسی بود.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب