خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران شکل گیری رسمی مجلس شورای ملّی به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران شکل گیری رسمی مجلس شورای ملّی به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۵۹

 

شکل گیری رسمی مجلس شورای ملّی به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

تاریخ : 4/3/1359

 

با پایان یافتن انتخابات مرحله دوم مجلس شورای ملی و مشخص شدن اکثریت قاطع نمایندگان ملت، تشکیل رسمی این مجلس امری اجتناب‌ناپذیر شده بود و وضعیت سیاسی، اجتماعی کشور نیز ضرورت این کار را دو چندان کرده بود.

شورای انقلاب با تهیه آئین‌نامه داخلی مجلس و دعوت از نمایندگان منتخب، مقدمات کار را فراهم کرد. نمایندگان نیز با حضور در چند جلسه غیررسمی با وظایف قانونیشان آشنا شدند و با توضیحات آقای بنی‌صدر، دکتر بهشتی، مهندس بازرگان و مهندس سحابی در جریان عملکرد شورای انقلاب و دولت موقت قرار گرفتند.

دیگر همه چیز مهیای تشکیل نخستین جلسه مجلس شورای ملی بود. قرار بر این شد هفتم خرداد که مصادف با میلاد باسعادت امیر المومنین (ع) بود، روز افتتاح مجلس باشد و این چنین نیز شد. اما قبل از آن ]در تاریخ 4 خرداد  1359[ نمایندگان به دیدار امام رفتند.

در این دیدار امام فرمودند: «باید آنچه دلخواه ملت هست در آنجا طرح بشود و آنچه دلخواه اسلام است، بحث و مشورت بشود و به ترتیبی که مقرر است تصویب شود و همه چیزش اسلامی باشد» و افزودند: «مرکز همه قانونها و قدرتها مجلس است. مجلس هدایت می‌کند همه را و باید بکند اما بنا بر این نباشد که مجلس دولت را ضعیف کند و بنا بر این هم نباشد که دولت، مجلس را ضعیف کند. تضعیف هر یک تضعیف خودش هم هست.»

اما از نکات به یادماندنی این دیدار، علاوه بر نطق آتشین آقای فخرالدین حجازی، نماینده اول تهران در تجلیل از امام که با گِله ایشان و تذکر به وی همراه شد، سادگی و صفای محل ملاقات نمایندگان با امام در حسینیه جماران بود که موجب شگفتی خبرنگاران خارجی شده بود.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب