خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران سرکوب عملیات کودتا در سال 1359 به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران سرکوب عملیات کودتا در سال 1359 به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۵۹

 

سرکوب عملیات کودتا در سال 1359 به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

تاریخ : 19/4/1359

 

با جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عملیات اجرایی کودتا، مقدمات لازم برای مقابله و سرکوب کودتاگران فراهم شد. به همین منظور ستادی نیز با حضور نیروهای سپاه و ارتش تشکیل گردید.

نیروهای عملیاتی این ستاد همزمان با شروع تجمع کودتاگران، برای خنثی سازی کودتا و دستگیری کودتاگران به مراکز حضور و تجمع آنها در پارک لاله تهران، پایگاه نوژه و جاده منتهی به آن در همدان، حمله کردند و در کمتر از 24 ساعت جمع زیادی از عوامل اصلی کودتا را دستگیر و اجرای توطئه را با شکست قطعی روبرو ساختند.

در جریان سرکوب این توطئه باید گفت که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب و بعضی از نیروهای مؤمن ارتشی و اشخاص بصیر و وارد دیگر، نقش بسیار مهمی ایفا کردند.

در جریان عملیات تعقیب و مراقبت و سرکوب کودتا که با نهایت دقت و هوشیاری انجام شد، تلفاتی نداشتیم، به جز یک مورد که فردی برای دستگیری یکی از افسران عامل کودتا می‌رود ولیکن غافلگیر شده و به شهادت می‌رسد. البته از عوامل کودتا در همان روز عملیات پنج، شش نفر در پادگان نوژه کشته و چند نفری هم مجروح شدند، اما بیشتر آنها در همان روز و در یکی دو روز بعد، توسط نیروهای انقلاب دستگیر و راهی زندان شدند.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب