خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع نمازگزاران جمعه اهواز

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع نمازگزاران جمعه اهواز

  • جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۹

 

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع نمازگزاران جمعه اهواز

تاریخ : 12/2/1359

 

همزمان با روزهای گرامیداشت شهادت استاد مطهری و در اجابت دعوت حزب جمهوری ]اسلامی[ ]در تاریخ 12 اردیبهشت  1359[، به اهواز رفتم. در آنجا پس از حضور در جلسات رسمی و بررسی شرایط و اوضاع منطقه، در جمع نمازگزاران جمعه که به مناسبت سالگرد شهادت آقای مطهری تجمع و راهپیمایی نیز داشتند، شرکت و برای آنان سخنرانی کردم.

در این سخنرانی ضمن مقایسه روحیه مسلمانان امروز کشورمان با روحیه مسلمانان صدر اسلام گفتم: «ملت مسلمان ما با داشتن روحیه و حال خوب و امید به آینده که یکی از عوامل بسیار مهم پیروزی است و در قرآن در سراسر آیات به آن اشاره شده، به استقبال خطر می‌رود و در این راه دشمن ما هر که باشد، شکست می‌خورد. چه دشمن داخلی و چه دشمن خارجی نمی‌توانند موفق بشوند و در برابر این روحیه عالی بایستند و تاب مقاومت بیاورند و این روحیه، امیدی برای تداوم انقلاب است» و افزودم: «به همان اندازه که قدرت شجاعت و شهامت در پیشرفت مبارزه نقش اساسی دارد، حالت وحشت و خوف و رعب باعث شکست و اضمحلال می‌شود.»

آنگاه به مبارزات مردم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان در دوران انقلاب اشاره کردم و نقش اساسی آنها را در پیشبرد انقلاب یادآوری و تأکید کردم: «شما روحیه شهادت و جسارت را به خوبی نشان دادید و اکنون انقلاب ما به آن درجه از تعالی و ترقی و رشد و پیشرفت وتکامل رسیده است که هیچ قدرتی را یارای مبارزه با آن نیست.»

در همین سخنرانی به مسأله تصرف سفارت ایران در لندن و گروگانگیری کارکنان آن اشاره کردم و گفتم: «ما شب گذشته در شورای انقلاب تصمیم گرفتیم که هیچکدام از خواسته‌های کسانی که سفارت ایران را در انگلیس به اشغال درآورده‌اند، برآورده نکنیم. زیرا از یک طرف دانشجویان ما در مقابل سفارت ایران در انگلیس حماسه آفریده‌اند و با پوشیدن کفن، آمادگی خود را برای شهادت و همچنین تعویض خود با کاردار سفارت اعلام کردند و از طرف دیگر از سفارت ایران در لندن به ما پیغام دادند که  مبادا تسلیم خواستهای کسانی که سفارت را تصرف کرده‌اند بشوید و به خواست‌های آنان جواب مثبت بدهید. ما برای شهادت و مرگ و اینکه سفارت را منفجر کنند حاضر هستیم، ولی حاضر نیستیم که دولت ایران خرابکاران را آزاد بکند.»

در پایان سخنانم تأکید کردم: «تمام نیروهای ما در جهت خدمت به انقلابند و در این راه هر توطئه را خنثی می‌کنند و از هیچ تهدیدی هراس ندارند.»

منبع:کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب