خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران دیدگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره پوشش زنان در ادارات

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران دیدگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره پوشش زنان در ادارات

  • شنبه ۱۴ تیر ۱۳۵۹

 

دیدگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره پوشش زنان در ادارات

تاریخ : 14/4/1359

 

به دنبال بحث پاکسازی ادارات از طاغوتیها، موضوع ضرورت رعایت پوشش اسلامی توسط خانمها در جامعه و بویژه در ادارات مطرح شد و به سرعت تمامی وزارتخانه‌ها را فرا گرفت.

بحث برسر رعایت حدود اسلامی بود و اینکه وقتی دولت اسلامی است، مردم هم باید در ادارات و جامعه ضوابط اسلامی را رعایت کنند.در مورد ضرورت حجاب خانمها هم حکم اولی روشن بود که این واجب شرعی است و باید رعایت شود.

ما معتقد به سختگیری و شدت عمل نبودیم و بسیار سفارش می‌کردیم که رعایت اعتدال را بکنند. ضمن آنکه ابهام‌هایی هم در مورد اجبار به حجاب و یا حجاب زنان غیرمسلمان وجود داشت که باید برطرف می‌شد. تندروی‌هایی هم از سوی افراد ناآگاه و بعضآ ضدانقلاب صورت گرفت، تا آنجا که امام در مورد تعرض به بانوان بی‌حجاب در خیابانها و بازارها هشدار دادند و پلیس و کمیته‌ها را موظف کردند که از این گونه جریانات جلوگیری کنند. هر چند که رفتار زننده برخی از خانمهای بی‌حجاب که به

جای رسیدگی به کار مردم، مشغول آرایش خود می‌شدند و عملا می‌خواستند مخالفت خودشان را با انقلاب و اسلام نشان بدهند و بعدآ هم با تحریک عوامل خارجی و ضدانقلاب، راهپیمائی ضد حجاب ]در تاریخ 14 تیر  1359[ برگزار کردند و این روز را عزای عمومی اعلام نمودند، جای زیادی برای مدارا توسط مردم مؤمن و انقلابی باقی نمی‌گذاشت.

به هر حال این مسأله با همت خوب خانمهای مؤمن حل شد و تقریبآ رضایت امام و مردم حاصل گردید.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب