خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران دیدگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی از راهپیمایی روز قدس در سال1359

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران دیدگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی از راهپیمایی روز قدس در سال1359

  • پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۵۹

 

دیدگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی از راهپیمایی روز قدس در سال1359

تاریخ : 16/5/1359

 

با فرا رسیدن روز جهانی قدس ]روز جمعه، 17 مرداد  1359[ میلیونها نفر از مردم انقلابی کشورمان به حمایت از مردم مظلوم فلسطین و در محکومیت تجاوزات دولت غاصب اسرائیل و حمایت‌های آمریکا از این رژیم، دست به راهپیمایی‌های عظیم و باشکوه زدند. شب پیش از این نیز بر بام‌های خانه‌هایشان، به یاد روزهای انقلاب، بانگ الله‌اکبر سرداده بودند.

امام به همین مناسبت سخنان مهمی ایراد کردند و در آن، ضمن اشاره به اینکه «روز قدس را باید مسلمانها زنده نگه دارند»، تأکید کردند: «ما باید جدیت کنیم که اسرائیل را از سرزمین‌های اشغالی برانیم» و بعد هم از وجود اختلافات داخلی بویژه مسائل بین مجلس و رئیس‌جمهور، به شدت اظهار ناراحتی کردند و خواستار تفاهم و همکاری بین این دو شدند. البته در همین ارتباط از طرف مجلس هم بلافاصله پیامی منتشر شد و نمایندگان خود را ملزم به اطاعت از ایشان دانستند و تأکید کردند که در راه یکپارچگی و صمیمیت تلاش خواهند کرد.

جدا از پیام‌ها و راهپیمایی‌هایی که به مناسبت روز قدس داشتیم، برگزاری نخستین «کنگره آزادی قدس» با حضور نمایندگان اغلب نهضت‌های آزادیبخش جهان، در خور توجه بود. این کنگره که با هدف بررسی راه‌هایی برای همبستگی میان ملت‌های اسلامی و همکاری بین المللی برای آزادی قدس و فلسطین ]در تاریخ 18 مرداد  1359[ در تهران تشکیل شد، مورد استقبال نیروهای مبارز و انقلابی جهان قرار گرفته بود و نمایندگان جنبش‌های آزادیبخش بیش از سی کشور جهان در آن شرکت داشتند.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب