خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران تحلیل آیت الله هاشمی رفسنجانی از نظرات شهید دکتر حسن آیت نسبت بنی صدر

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران تحلیل آیت الله هاشمی رفسنجانی از نظرات شهید دکتر حسن آیت نسبت بنی صدر

  • چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۵۹

 

تحلیل آیت الله هاشمی رفسنجانی از نظرات شهید دکتر حسن آیت نسبت بنی صدر

تاریخ : 28/3/1359

 

شهید دکتر حسن آیت که عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بود، علیه اندیشه‌های لیبرالیسی موضع داشت و حرف خود را در ضدیت با عوامل لیبرال که بنی‌صدر را بخشی از آن می‌دانست، بی‌پروا در سخنرانیها و مجالس مختلف می‌زد و در این کار چندان به نظرات حزب و چارچوب انضباطی آن پایبند نبود.

بنی‌صدر و دوستانش از همین نقطه استفاده کردند و با همکاری برخی از منافقین، متن سخنان شهید آیت را که در یک جلسه خصوصی و در حضور چند نفر از دانشجویان، مطرح شده بود و مخفیانه ضبط کرده بودند، به عنوان افشای طرح یک توطئه ]در تاریخ 28 خرداد  1359[ در روزنامه انقلاب اسلامی منتشر ساختند.

شاید هیاهوی بسیار برای هیچ بود. از متن نوار به طور واضح مشخص بود که ایشان به عنوان یک شخص با مقامی اختلاف نظر ورویه داشته و حرفهایی زده و نگرانی‌هایی هم مطرح کرده، آن هم در یک جلسه کاملا خصوصی سه، چهار نفره و رو شدن آن سخنان در جامعه با این همه هیاهو، لزومی نداشت.

ما با توجه به صحبتهای امام و با توجه به سیاستهای کلی حزب که همکاری با رئیس‌جمهور بود، با بخش‌هایی از سخنان شهید آیت موافق نبودیم، اما با این شیوه بنی‌صدر هم که درست یک روز بعد از اینکه ما میثاق دوستی و همکاری امضا کردیم و تصمیم گرفتیم اختلافات را با یکدیگر حل و فصل کنیم و او به این به اصطلاح افشاگری پرداخت، به شدت مخالف بودیم. می‌شد این مسأله خصوصی‌تر حل شود و از ایجاد تنش بیشتر در جامعه پرهیز شود. من مطمئن بودم که دو به هم‌زنی‌های موجود در این جریانها با حُسن‌نیت نیست و آقای بنی‌صدر هم با تکیه بر این گونه موارد به بیراهه می‌رود.

تنها نقطه مثبتی که این کار داشت، این بود که چون از چند وقت پیش سر و صدایی بلند شده بود که کودتایی علیه رئیس‌جمهور در جریان است و مردم کمی دلهره داشتند و می‌پرسیدند که واقعآ این کودتاچیان چه کسانی هستند؟ حالا مطلب روشن شد که قضیه برمی‌گردد به یک نفر و کودتای آن یک نفر هم در حد بیان یک سری مخالفتها در یک جلسه خصوصی بوده است.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب