مقالات

حق النّاس در جوانی هاشمی

  • شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲
هاشمی رفسنجانی 45 سال قبل طی سخنرانی جنجالی در هیئت انصارالحسین از بی تفاوتی بخشی از روحانیت نسبت به حقوق مردم بشدت انتقاد کرد و آنان را مصداق آیه کم فروشی نامید.

هاشمی رفسنجانی 45 سال قبل طی سخنرانی جنجالی در هیئت انصارالحسین از بی تفاوتی بخشی از روحانیت نسبت به حقوق مردم بشدت انتقاد کرد و آنان را مصداق آیه کم فروشی نامید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ؛ متن و سند این سخنرانی در سال ۱۳۴۷بدین شرح است :

 

شماره گزارش: ۳۷۲۱۲/۲۰ هـ ۳

تاریخ گزارش: ۱۱/۱۰/۴۷

تاریخ وقوع: ۶/۱۰/۴۷

 

موضوع: جلسه هیئت انصارالحسین

جلسه این هفته هیئت انصار‌الحسین، از ساعت ۷ بامداد، در منزل سعیدی، واقع در میدان شاه، کوچه شترداران و با شرکت حدود ۱۸۰ نفر تشکیل گردید. پس از دعای ندبه، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی سخنرانی خود را آغاز و ابتدا آیه‌ای از قرآن (سوره مطففین) روی تخته سیاه نوشته و پس از ترجمه اظهار داشت: «این آیه فقط برای آن‌هایی نیست که ترازو دارند و به مردم کم می‌فروشند، مربوط به همه طبقات است که وقتی می‌خواهند حق خود را بگیرند درست و کامل می‌گیرند، ولی موقعی که می‌خواهند حق مردم را بدهند درست نمی‌‌دهند. مثلاً همین جامعه روحانیت، آیا حق مردم را ادا می‌کند؟ یا فقط دلش می‌خواهد آنچه می‌گوید مردم گوش کنند و خمس و زکات بگیرد؟ و آیا چرا درباره مسائلی که مربوط به روز است می‌ترسند فتوا بدهند؟ بله، مراجع ما هم کم فروش‌اند. آیا دولت حق ملت را می‌دهد؟ حق رعیت را می‌دهد؟ آیا ملت حق دولت را ادا می‌کند؟ آیا این‌ها کم فروش نیستند؟ آیا ما، جامعه مسلمان، در مقابل برادران خود که در جبهه اسراییل خائن می‌جنگند و جان فدا می‌کنند، کم فروش نیستم؟ آن‌‌ها به خاطر اینکه شر اسراییل  را از سر ما کوتاه کنند می‌جنگند، در حالی که ما از شنیدن اخبار آن‌هم ناراحت نمی‌شویم». این جلسه در ساعت ۹ پایان یافت.