خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • حادثه ترور دکتر محمد مفتح در دانشکده الهیات تهران در پاییز 1358 به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

حادثه ترور دکتر محمد مفتح در دانشکده الهیات تهران در پاییز 1358 به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۵۸

حادثه ترور دکتر محمد مفتح در دانشکده الهیات تهران در پاییز 1358 به روایت آیت الله هاشمی تاریخ 27/9/1358      در حالی که هنوز از بحران ناشی از جنجال تبریز به درستی رها نشده بودیم و مسأله گروگانها بحث روز جامعه بود، خبر ترور دکتر مفتح ]در تاریخ 27 آذرماه  1358[، جمع دوستان روحانی ما را بسیار افسرده کرد. حادثه این گونه بود که وقتی طبق معمول هر روز صبح، آقای ]دکترمحمد[ مفتح به اتفاق پاسداران خودشان وارد راهرو ورودی دانشکده الهیات ـ که ریاست آن را بر عهده داشتند ـ می‌شوند، مورد حمله دو جوان که بعدآ معلوم شد از اعضای گروهک فرقان بودند، قرار می‌گیرند و ابتدا محافظین و سپس خود ایشان، به شهادت می‌رسند.

     این واقعه یکی از حوادث تلخ دوران مسئولیت من در وزارت کشور بود. هم به جهت مسئولیتی که قاعدتآ در قبال امنیت جامعه داشتم و هم از جهت اینکه یکی از دوستان و همسنگران دیرینه‌ام را که از دوران مبارزه با هم بودیم، از دست دادم. در مصاحبه‌ای هم که بعد از این حادثه داشتم با تاکید بر این مسائل در مورد مبارزات شهید مفتح گفتم : ایشان از اوایل شروع نهضت در صحنه مبارزه حضور و شرکت فعال داشتند و بعد از سالهای 42، ایشان که دبیر بودند از قم تبعید شدند و در سالهای آخر مبارزه نیز چند ماهی در کمیته ضد خرابکاری  ساواک بازداشت بودند" آن گاه به فعالیتهای ایشان در مسجدقبا تهران اشاره کردم و افزودم: مسجد قبا از مراکز اولیه مبارزه بود که زیر نظر دکتر مفتح اداره می‌شد و راهپیمایی عید فطر سال گذشته نیز به ابتکار و راهنمایی ایشان بود که در اثر آن هم چند روز بعد دستگیر و مدتی زندانی می‌شوند.

     به دنبال این حادثه، امام در بیانیه‌ای تاکید فرمودند: جناب حجت‌الاسلام دانشمند محترم آقای مفتح و دو نفر پاسداران عزیز اسلام ـ رحمت‌الله علیهم ـ به فیض شهادت رسیدند و به بارگاه ابدیت راه یافتند و در دل ملت و جوانان آگاه ما حماسه آفریدند و آتش نهضت اسلامی را افروخته‌تر و جنبش قیام ملت را متحرک‌تر کردند. خدایشان در جوار رحمت واسعه خود بپذیرد و از نور عظمت خود بهره دهد. امید بود از دانش استاد محترم و از زبان و علم او بهره‌ها برای اسلام و پیشرفت نهضت برداشته شود و امید است از شهادت امثال ایشان بهره‌ها برداریم"  و شورای انقلاب نیز در پیامی با محکوم کردن این ترور، دشمنان شکست خورده را مورد خطاب قرار داد و تاکید کرد: اگر کشتارو شکنجه عزیزان می‌توانست انقلاب اسلامی را متلاشی کند، در گذشته انقلاب چنین شده بود. اما دیدیم که خون هزاران شهید نه تنها حرکت انقلاب را متوقف نساخت، بلکه عظیم‌ترین نیروی محرک انقلاب شد".    منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 58-1357 ، انقلاب و پیروزی، زیر نظر عباس بشیری