دفاع مقدس
  • صفحه اصلی
  • دفاع مقدس
  • جلوه های هنری دفاع مقدس در زندگی عشایری مردم ایلام

جلوه های هنری دفاع مقدس در زندگی عشایری مردم ایلام

نویسنده: علی خلیلی واوسری

  • یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴

با یک جستجوی ساده در اینترنت، این جملات مقام معظم رهبری در باره اهمیت استفاده از هنر در رسانه ملی چشم نوازی می کند که « آنچه در مورد این رسانه‌ی مهم، مطلوب و ایده‌آل است، عبارت از این است که دانشگاهی باشد که در آن، عالی ترین و زیباترین مفاهیم انقلاب، به شکل هنرمندانه ارائه بشود و جاذبه داشته باشد؛ نه این‌که فقط چیزی را بگویند، بدون این‌که فکر جاذبه و تأثیر آن باشند. باید از هنر استفاده بشود.»( در دیدار مسئولان صدا و سیما، 7/5/69)

با این توصیه کارشناسانه، خوب است برای تهیه و تولید مستندی که هم گویای زوایای نه چندان آشکار 8 سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران عزیز باشد و هم نشان دهنده مردانگی های عشایر مرزنشین، سری به تاریخ دفاع مقدس در استان ایلام بزنیم که می گویند« مردم استان ایلام به واقع در دوران دفاع مقدس در خط مقدم زندگی می‌کردند و در زیر گلوله و خمپاره و بمباران دشمن بعثی به زندگی عادی خود ادامه می‌دادند ، گاهی در شهرها و گاه به دلیل شدت بمباران شهرها در کوه‌ها، جنگل‌ها و روستاها ایستادگی و پایداری واقعی را به منصه ظهور رساندند که مردم در زیر چادرها به زندگی روزمره خود می‌پرداختند.»

آیت الله خامنه ای در باره مردم خونگرم استان ایلام می گویند: «من از نزدیک فداکاری‌های مردم را دیدم؛ در همان سال ۵۹ و ۶۰، در آن دورانهای دشوار، همه‌ی مردم - زن و مرد - در صحنه بودند و  همکاری می کردند، (در دیدار مردم استان ایلام در سالروز ولادت امیرالمؤمنین (ع) ،23/2/93) آیت الله هاشمی رفسنجانی در این باره می گویند: « ایلام یکی از جبهه‌های سخت ما بود. به خاطر میمک و نزدیکی به عراق فشار زیادی روی مردم بود. مردم در اطراف ایلام متفرق بودند و اصلاً یکی از امتیازات مردم ایلام این است که از استان بیرون نمی‌رفتند و مهاجرین جنگ خانواده‌های خود را زیر در خت‌ها و در دره‌ها نگه می‌داشتند. من برای دیدار از خانواده‌هایی که زیر درختان زندگی می‌کردند، رفته بودم. »(مصاحبه با روزنامه خراسان، یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۷)

با این توضیحات و آن تاریخ روشن، خوب است مستند سازان دفاع مقدس هرچه سریع تر سری به مناطق مرزی ایران در استان ایلام بزنند که گنج های قیمتی و هنرمندان واقعی روزهای سخت دفاع مقدس هنوز حیات دارند و نباید بگذاریم آن تاریخ مشعشع که در سینه مردان عشایری استان ایلام است، مدفون شود.