خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۰/کتاب «عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۰/کتاب «عبور از بحران»

نامه فرمانده نیروی زمینی درباره طرح کربلای ۱ ***جریمه ۲۱ تومانی هاشمی در راه مجلس

  • تهران
  • چهارشنبه ۹ دی ۱۳۶۰

 پس از نماز و جواب مراجعات و نوشتن چهار روز خاطرات عقب‌افتاده، عازم مجلس شدم. راننده دیر آمد، با کمی تأخیر به مجلس رسیدم. کمیسیون آئین‌نامه داشتیم. بیست‌ویک تومان، بابت هفت دقیقه، جریمه شدم. عصر جلسه  هیئت‌رئیسه داشتیم. برنامه هفته آینده را منظم کردیم. برای تأمین امنیت نمایندگان از شر تروریست‌ها تصویب کردیم که اتومبیل ضدگلوله از منابع داخلی و خارجی برای مجلس تهیه کنیم، کارهای اداری  را انجام دادیم.

 نامه‌ای از فرمانده نیروی زمینی رسید، اطلاع می‌داد که امشب نیروهای ما در خاک عراق حمله‌ای دارند. طرح «کربلای 1» اجرا می‌شود.

 اول شب، از دفتر مشاورت و دبیرخانه شورای دفاع آمدند و گزارش‌هایی داشتند. اطلاع دادند که هیئتی فنی اعلان آمادگی کرده که  رادارهایی که در انبارداریم و با رفتن کار شناسان آمریکائی عملیاتی نشده، عملیاتی کنند و نیاز نداشته باشیم که رادار از انگلستان بخریم. گزارشی بود که از مصر چند هزار سرباز به کمک سربازان عراقی به عراق واردشده‌اند و چیزهای دیگر.

 شب، با حضور آقای [عبدالرحیم] ربانی شیرازی، در دفتر رئیس‌جمهور جلسه‌ای داشتیم. آقای ربانی از نهادهای انقلابی ناراضی‌اند و سفارش به کنترل آن‌ها می‌کنند و به‌طورکلی روحیه احتیاط و میانه‌روی در امور اقتصادی، سیاسی و اداری دارند. از آینده وضع موجود نگران‌اند. بحث‌های طولانی با ایشان داشتیم و در اینکه به‌طرف قانون و ثبات باید برویم، متفق بودیم. شام را مهمان آقای‌ خامنه‌ای بودیم. برای خواب به مجلس رفتم و تا ساعت دوازده شب کار کردم.