مقالات

جای خالی تعادل

  • پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷
به همین سرعت ۱۹ دیماه دیگری از راه رسید و هجرت ابدی شخصیتی دوساله شد که این روزها عدم حضورش در سپهر سیاسی کشور به خوبی محسوس است.

محمد میرزایی در هفته‌نامه صدای تاک نوشت:

 

 

 در دو سالی که نبود، طرفدارانش پیگیر توصیه‌هایش مبنی پرتداوم خط اعتدال و حضورفعال در انتخابات ۹۶ شده و به لطف خداوند وهمت مردم موفق هم شدند. ولی افسوس که ادامه تندرویهای فرد پیروز در واپسین روزهای انتخاب در خصوص محدوده وظائف برخی نهادهای قدرت باعث عکسالعمل شدید طرفهای مقابل و از دست رفتن ابتکارعمل رئیس دولت در انتخاب کابینهای کارا و شجاع جهت حل مشکلات عدیده کشور و مقاومت در برابر فشار ناشی از تحریمهای امریکا شد.

 

انتظار می‌رفت با آن همه تلاش و شور و شوق مردم در انتخابات و امیدواری زیاد اکثریت پیروز؛ رئیس جمهور با اتخاذ سیاستهای خردمندانه، تهاجمی و شجاعانه به وعده‌هایی که به مردم داده بود می‌پرداخت، اما بی برنامگی، عملکرد انفعالی و صدالبته فشار نیروهای مخالف داخلی و خروج آمریکا از برجام باعث کمرنگ شدن امید در مردم شد.

 

اینجاست که جای خالی لنگر تعادل انقلاب اسلامی یعنی مرحوم حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی حس می‌شود. قطعاً حضور آن بزرگمرد می‌توانست از این تندروی و عکس العمل آن جلوگیری کرده و در ایامی که کشور بشدت نیازمند وحدت، همدلی، عقلانیت و راهکارهای عملی برای حل مشکلات بی شمار و مقابله با فشارهای اقتصادی وارده بر اکثر مردم خصوصاً طبقات کم درآمد، مؤثر باشد

 

احراز ریاست مجمع تشخیص مصلحت به علت وظایف این نهاد و حضور روسای سه قوه نیازمند ویژگیهایی ازجمله شیخوخیت و جامعیت می‌باشد.

 ضمن احترام به روسای بعدی، تجربه کاری در حوزه‌های اداره مجلس، قوه مجریه و فرماندهی دفاع مقدس مرحوم هاشمی را شخصیتی متمایز ساخته بود که در هر دو زمینه مذکور جایگاه ممتازی داشت. لذا در اینجا هم خلأ وجود ایشان هویداست. و درنهایت بر اصلاح طلبان نیزبخوبی روشن گشته است که پشتیبانی واقع بین، خردورز، دلسوز و مؤثر را از دستداده اند. حامی بزرگواری که هیچ وقت گذشته را به روی آنان نیاورد و در همه حال فقط به فکر انقلاب و مردم بود.

 

 تأسف بزرگ این است که تندروان و بد خواهان فضایی ایجاد کرده‌اند که برگزاری بزرگداشت این فدایی انقلاب اسلامی نیز آنچنان که در شأن ایشان می‌باشد برگزار نمی‌گردد. امید است همه نیروهای راستین انقلاب اسلامی مشی آن مرحوم را سرلوحه زندگی قرار داده و برای بهروزی مردم ایران صبورانه تلاش کنند. یادت هزاران بار بخیر که خیرخواه مردم انقلابشان بودی.