مقالات
  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • توضیح واحد آموزش حزب جمهوری در پیشگفتار کتاب سخنرانی های آیت الله هاشمی رفسنجانی

توضیح واحد آموزش حزب جمهوری در پیشگفتار کتاب سخنرانی های آیت الله هاشمی رفسنجانی

هاشمی رفسنجانی در سال ۶۰ و ۶۱ که به تمام معنا مشغله کاری در مجلس و جنگ و جامعه داشتند، درس می دادند.

  • اصفهان
  • پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۶۲
توضیح آنکه در سال ۱۳۵۹ شورای مرکزی حزب با محوریت شهید بهشتی اقدام به انتشار کتابی با عنوان «مواضع ما» می کند، اما اهمیت و فشردگی مباحث نیازمند آن بود که در سلسله جلساتی به شرح آن در میان اعضای حزب بپردازند. یازده جلسه از این شرح توسط آیت الله بهشتی انجام شده است که پس از شهادت ایشان به مدت چهار جلسه توسط دکتر باهنر ادامه پیدا کرد که مجددا با انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت ایشان در هشتم شهریور متوقف شد و پس از مدتی هاشمی رفسنجانی جلسات شرح مواضع را با موضوع ادامه داد. متن پیش رو در کتاب شماره ۱۰ حزب جمهوری اسلامی با عنوان «معاد» به چاپ رسیده است که البته شماره بندی متفاوتی از سخنرانی های آموزش مواضع ارائه داده است.

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

پس از نهضت ضد استبدادی مشروطه و نهضت ضد استعماری ملی شدن نفت، این تجربه گرانبار به دست آمد که یکی از علل اساسی شکست نهایی این نهضت ها، عدم تشکل نیروهای مسلمان و انقلابی بود به طوری که عناصر غیر اسلامی و یا ضد اسلامی با تشکل خود حکومت را به دست گرفته، نهضت را به انحراف کشانده و رنج ها و خون شهدای امت را هدر دادند.

اما خوشبختانه از آغاز انقلاب اسلامی ایران در سال های ۴۱ به بعد با بیداری و هشیاری رهبری انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، نطفه یک تشکیلات اسلامی بسته شد  تا اینکه در اوج خروش امت مسلمان ایران در سال ۵۷  چند روز پس از پیروزی انقلاب با تولد این نوزاد به کوشش جمعی از شاگردان بزرگوار امام برق خوشحالی در چشم آگاهان امت جهید  و یأس و ناامیدی را بر قلب های آکنده از مقام پرستی غربزدگان و شرق گرایان مستولی کرد.

اکنون با ارائه مواضع این حزب اسلامی می رویم تا الگوی تشکل «حزب اللهی» را به تمام جهانیان عرضه بداریم و فکر لزوم یک «تشکیلات جهانی مستضعفین» را در سراسر جهان اشاعه دهیم و به دور از آفات تخرب های غیر اسلامی، انسان ها را در رسیدن به هدف خلقت که عبودیت خداوند است (و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون) و حرکت بسوی الله است (انک کادح الی ربک) یاری نماییم و زمینه شکوفایی استعدادها را به منظور تجلی ابعاد خدا گونگی انسان فراهم آوریم.

لطفاً به نکات زیر توجه فرمائید:

۱- شهید باهنر قبل از شهادت خود، یک درس تحت عنوان معاد ایراد فرمودند؛ اما چون حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی پس از ایشان بحث معاد را از ابتدا شروع فرمودند،  در این کتاب درس معاد شهید باهنر نیامده است.

افرادی که مایلند می توانند به آن جزوه که جداگانه به عنوان «درس پانزدهم مواضع» چاپ شده مراجعه نمایند (البته شماره جدید آن «بیست و یکم» خواهد بود.)

۲- در ویرایش این کتاب نکات زیر رعایت شده است:

الف: سعی بر این بوده که با اصلاح عبارات محتوای سخن و درس تغییر نکند.

ب: اگر ترجمه آیه ای در درس ذکر نشده و یا مقداری از آن ذکر شده. ترجمه کامل آن به متن یا پاورقی درس اضافه گردیده است. همچنین گاهی مطالبی در پاورقی یا در متن «داخل پرانتز» اضافه شده است.

ج: تیتر مطالب، فهرست درس ها، فصل بندی و قسمت بندی مطالب از ویراستار است.

د: به دلیل لزوم نظم در یک کتاب درسی، مطالب تکراری حذف شده و گاهی بعضی مباحث جابجا شده اند ،مثلاً بحث عالم آخرت که قبل از عالم برزخ طرح شده بود، در کتاب بعد از آن آمده است.

حزب جمهوری اسلامی /   واحد آموزش