حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • توصیفات آیت الله نظری از آیت الله هاشمی رفسنجانی

توصیفات آیت الله نظری از آیت الله هاشمی رفسنجانی

* مشاوری دقیق النظر در طوفان حوادث قبل و بعد از انقلاب، نافذالکلام در حدود و ثغور مملکت، مروج الاحکام، مبلغ دهه غدیر **شخصیتی صادق و خبیر ***عنصری با انگیزه و خادمی بی توقع ****هاشمی رجل مبارز اندیشه، درایت، کفایت و خدمت بود. *****خدمتگزار مخلص مکتب فیاض جعفری، دانشمند شریعت مآب، حماه المله، مشیر و امین امام امت، رفیق رهبر جلیل القدر، ندیم اینجانب

  • چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵
پیام تسلیت فقیه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام حضرت آیت الله العظمی نظری خادم الشریعه مدظله، مؤسس دهه غدیر در قرن معاصر. بمناسبت رحلت رفیق بیش از نیم قرن و هم افق در مبارزه و مجاهدت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی علیه الرحمه

به اسمه تعالی شأنه

 

رحلت محنت‌بار خدمتگزار مخلص مکتب فیاض جعفری، دانشمند شریعت مآب، حماه المله، مشیر و امین امام امت، رفیق رهبر جلیل القدر، ندیم اینجانب در دوران مبارزه با ظلمه. مشاوری دقیق النظر در طوفان حوادث قبل و بعد از انقلاب، نافذالکلام در حدود و ثغور مملکت، مروج الاحکام، مبلغ دهه غدیر، مرحوم آیت الله حاج شیخ علی اکبر هاشمی رفسنجانی طاب رمسه موجب تأثر عمیق و ملال خاطر گردیده.

لازم دانستم چند سطری برای احقاق حق ذی حق بیان واقعیت. عزیزان را مطلع سازم.

مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی در خدمات به اساس شریعت و ترویج نشر مظلومیت مظلومان، همان بس که در سفر معنوی به حرمین شریفین و حرکت بی نظیرش در اعلام مواضع ولایی و اعتقادی جهت دفاع از حریم کوثر، وجود مظلومه دهر اول شهیده راه امامت، صدیقه اطهر سلام الله علیها در ابعاد شناخت و رفع ابهام برای آیندگان مسأله فدک و حضور در خطه عرش مکان فدک و اظهار نمودن این حقیقت بلاانکار رخ داد مکتوم تاریخ؛ و این حادثه جهان سوز وسیله شفاعت خود را در فردا قیامت تأمین نموده، زهی سعادت؛ و همچنین عرض ادب و تواضع و اهتمامش نسبت به بیان دهه غدیر. امید است کهان شاء الله تعالی مرهون الطاف اول مظلوم عالم علی علیهم السلام قرار گیرد.

شخصیت صادق و خبیری که در بدو شروع نهضت رکنیت انقلاب و تاریخچه این نظام بود و در فضل و کمال و ادب و وقار و فضیلت و ذکاوت مایه افتخار روحانیت به شمار می‌رفت و برای صیانت از اقتدار و هیمنه جمهوری اسلامی ایران هر جا تشخیص می‌داد که وجودش نافع و تأثیر پذیر بود، همه مشقات و رنج و گرفتاری، حتی زندان و شنکجه را تحمل می‌کرد و عمل به وظیفه دینی و انسانی خود می‌نمود و الحمدالله چون نیت خیر داشت، موفق و مؤید به توفیقات الهی بود.

عنصری با انگیزه و خادمی بی توقع و مجاهدت و مبارزه قبل انقلاب تحت زعامت و رهبری داعیانه استادنا الاعظم امام راحل، صاحب نظری نو بود، در واقع و به شهادت عقلاء منصف و امناء دلسوز هاشمی رفسنجانی شناسنامه انقلاب محسوب می‌شود؛ و بعد از انقلاب هم با همان روحیه عالی و جد و جهد و همتی عقلانی، با دقت و غیر بینی خود را برای حفظ کیان و اقتدار و عزت ملت شریف وقف نمود و دارای مساعی مشکوره بود.

 

این میراث گرانقدر را که با اخلاص و جان نثاری شهداء عزیز در جامعه امانت گذاشته شده، تاحد جان نگهداری نمود. لیاقت درایت و کفایت این رجل نامی در نزد عام و خاص بلکه در جهان برای رفع موانع و حوادث که انقلاب را تهدید می‌کرد، با ارائه طریق و تفاهم و تعقل گرایی و نظراتش مفید فایده و در مواقع حساس با شور و مشورت از مقام معظم رهبری کشور را از بحران نجات می‌داد.

 ایشان معتمد و وثوق و اهل شور با حقیر در نقش و استمرار نظام و دیگر عالمان نامدار و مجتهدان ذی نفوذ که ملاذ و مقام مرجعیت و ملجأئیت مردم را در اقصی نقاط کشور عهده داشته و دارند، بودند. حتی برای مهمات کشور و جهان سفر می‌نمودند، چند نوبت به بیت حقیر تشریف فرما شدند؛ و در نجف اشرف با مرجع بزرگ آیت الله العظمی سیستانی مدظله دیدار داشتند. این‌ها نشانه بارز اکرام و تجلیل وی بود؛ و این هم فکری با علماء و فحول را اصلی اساسی و ریشه‌ای می‌دانست و بسیار هم قابل تحسین بود در بین جامعه.

البته در تاریخ مشعشع روحانیت اصیل و متقی و ریشه دار و مستقل شیعه ثبت هست که در زمان غیبت کبرای صاحب و مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه در میان جامعه و با توکل به خداوند متعال و عنایت ذوات مقدسه معصومین علیهم السلام با بیان و بنان و تبلیغ و جان فدای قرآن و اسلام به وظیفه شرعی و عقلانی  عمل کرده و می‌کنند و همیشه هم حسودان دشمنان دانا و دوستان نادان قرار می‌گیرند.

رنود برای این که ضربه به انقلاب بزنند، در حین پیروزی و بعد از آن بعضی از رجال علمی و مردم محور در روحانیت را شخصی به شهادت رساندند، مثل حضرات آیات و حجج که شیرازه نهضت بودند؛ مطهری، قدوسی، ربانی شیرازی، صدوقی یزدی، اشرفی اصفهانی، دستغیب، مدنی، نواب، صفوی، باهنر، ربانی املشی، محلاتی، مفتح، بهشتی مظلوم  و دیگران عزیزان فقید رحمت الله علیهم که از اصدقاء بنده بودند وسابقه حوزوی و مبارزاتی با هم داشتیم و بعضی از رجال و علماء مؤثر به مثل مرحوم هاشمی رفسنجانی را شخصیتی حرمت شکنی کردند که این حرکات از کرامت انسانی و وجاهت شرعی غیر ممدوح، بلکه قبح عقلی دارد و آیندگان و نسل جدید، تاریخ را می‌خواند و قضاوت می‌کند که مردان بزرگ چه سرنوشتی داشته و دارند.

 

هاشمی رجل مبارزه، صداقت، جهاد و مجاهدت بود.

 هاشمی رجل مبارز اندیشه، درایت، کفایت و خدمت بود.

 هاشمی صدیق شفیقی برای هم فکران و هم رزمانش بود.

 هاشمی خیرخواه و جامعه شناس بود

. هاشمی مطیع و مرید امام بزرگوار و مدافع و حامی مقام معظم رهبری بود.

 هاشمی برای تثبیت اهداف نظام همیشه بیانش در میان دلسوزان انقلاب و نخبگان جهان قابل احترام بود.

حسن ختام عمرش مقارن گشته با وفات کریمه آل طاها حضرت معصومه سلام الله علیها عاش سعید و مات سعیدا.

فقدان و حرمان حضور رفیق شفیق، مهربان هم افق فکری و مبارزاتی بیش از نیم قرن از دوران درس امام راحل در قم و شروع نهضت تاکنون بر دلم سنگینی می‌کند، چاره تسلیم و ادب تمکین هست. با رضا به قضای الهی رحلت این عزیز سفر کرده را پس از عرض تعزیت به ساحت موعود انبیاء و ائمه و موصوف کتب آسمانی. جهان مدار جهان مطاع حضرت ولیعصر علیه السلام، خاصه خلف اصلح امام، بقیه السلف مدافعان دین و ملت و مملکت در عرصه مجاهدت، ناخدای کشتی انقلاب، رهبر حکیم که خدا حافظ و نگهدارش باشد و از خزانه غیب مدد و یاریش نماید، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، ملت عالم دوست و خادم پرور ایران مهد تشیع.

به ویژه خاندان مفخم هاشمی و مرعشی، متعلقه مکرمه، فرزندان محترم، اخوان معظم و عموم شرکاء در ماتم سببی و نسبی تعزیت عرض نموده، غفران رحمت و حشر با صاحب عظمای دهه غدیر، حضرت امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیهم السلام را برای آن فقید سعید و عاقبت به خیری و آسانی سفر با خوف و رجاء مرگ و آمرزش قبل مرگ را برای همه از ساحت اقدس ربوبی جل و علا مسئلت دارم.

سخت هست در یوم الحساب «وقفوهم انهم مسئولون» پناه می‌بریم به خدا از حوادث و فتن آخرالزمان.

 

 

 

یا مقلب القلوب و الابصار

بحرمه محمد و اله الاطهار

فی شهر ربیع الثانی ۱۴۳۸

الاقل عبدالله نظری خادم الشریعه