قُلْ مَن یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ أَمَّن یَمْلِکُ السَّمْعَ والأَبْصَارَ وَمَن یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَیُخْرِجُ الْمَیَّتَ مِنَ الْحَیِّ وَمَن یُدَبِّرُ الأَمْرَ فَسَیَقُولُونَ اللّهُ فَقُلْ أَفَلاَ تَتَّقُونَ
بگو: چه کسی از آسمان و زمین شما را روزی می دهد؟ یا چه کسی مالک گوش و چشمها (ی شما) است؟ و چه کسی زنده را از مرده (مثلا گیاه را از خاک) بیرون می آورد و (نیز) مرده را از زنده بیرون می آورد (زنده را به مرده مبدّل می سازد)؟ و چه کسی امر (جهان) را تدبیر می کند؟ پس خواهند گفت: خدای، پس بگو: با این وصف چرا (از خدا) پروا ندارید (و غیر او را پرستش می کنید)؟
1 ـ روزی بخش انسانها، کسی جز خدا نیست.
قل من یرزقکم من السماء و الأرض ... فسیقولون اللّه
2 ـ آسمان و زمین، دو منبع روزی برای انسانها
قل من یرزقکم من السماء و الأرض
3 ـ تأمین بیوقفه رزق و روزی انسانها از سوی خدا، جلوه ای از ربوبیت بی همتای اوست.
قل من یرزقکم من السماء و الأرض
این آیه شریفه ـ به قرینه آیه بعد ـ در مقام رد پندار ربوبیت غیر خدا و توجّه دادن شرک پیشگان به ربوبیت بی همتای خداست. گفتنی است که به کارگیری فعل مضارع (یرزقکم) بیانگر استمرار روزی و بیوقفه بودن آن است.
4 ـ شرک پیشگان عصر بعثت با وجود اعتقادشان به رازقیت و روزی بخشی خدا، ربوبیت بی شریک او را باور نداشتند.
قل من یرزقکم من السماء و الأرض ... فسیقولون اللّه
ضمیر فاعلی در «سیقولون» به مشرکان بر می گردد.
5 ـ شنوایی و بینایی و دیگر حواس انسان، تحت مالکیت و فرمان خداست.
أمن یملک السمع و الأبصر
کلمه «یملک» می تواند از مصدر «مِلک» (مالک بودن) و نیز می تواند از «مُلک» (فرمانروایی) باشد.
6 ـ شنوایی و بینایی، از مهمترین و کارآمدترین قوای موجود در انسان
أمن یملک السمع و الأبصر
گزینش دو قوه «شنوایی» و «بینایی»، از میان دیگر قوا، مفید برداشت فوق است.
7 ـ شنوایی و بینایی و دیگر حواس، از جلوه های ربوبیت خدا بر انسانها
أمن یملک السمع و الأبصر
8 ـ شرک پیشگان عصر بعثت، در عین اینکه به مالکیت و حاکمیت خدا بر قوا و حواس آدمی اعتقاد داشتند، منکر ربوبیت او بودند.
أمن یملک السمع و الأبصر... فسیقولون اللّه
9 ـ شرک پیشگان عرب جاهلی با وجود اینکه خدا را پدید آورنده جانداران از موجودات بی جان و موجودات بی جان را از جانداران می دانستند، منکر ربوبیت و پروردگاری او بودند.
و من یخرج الحی من المیت و یخرج المیت من الحی ... فسیقولون اللّه
10 ـ پیدایش مستمر و بیوقفه موجودات جاندار از پدیده های بی جان و موجودات بی جان از پدیده های جاندار، از نشانه های ربوبیت خدا
و من یخرج الحی من المیت و یخرج المیت من الحی ... فسیقولون اللّه
11 ـ خداست که پیوسته موجود زنده را از جسم مرده و مرده را از جسم زنده پدید می آورد.
و من یخرج الحی من المیت و یخرج المیت من الحی ... فسیقولون اللّه
به کارگیری فعل مضارع در «یخرج الحی» و «یخرج المیت» بیانگر استمرار پیدایش مرگ و حیات است.
12 ـ مشرکان عرب جاهلی با وجود اعتقادشان به اینکه تدبیر امور جهان در دست خداست، منکر ربوبیت و پروردگاری بی همتای او بودند.
و من یدبر الأمر فسیقولون اللّه
13 ـ وحدت تدبیر در جهان آفرینش، نشانه وحدت ربوبیت و بی اساس بودن اندیشه شرک است.
و من یدبر الأمر فسیقولون اللّه
وحدت تدبیر از وحدت مدبر ـ که جمله «و من یدبر الأمر» بر آن دلالت دارد ـ استفاده می شود.
14 ـ جهان آفرینش، پیوسته نیازمند تدبیر خداست.
و من یدبر الأمر فسیقولون اللّه
به کارگیری فعل مضارع (یدبر) ـ که بیانگر استمرار است ـ مفید برداشت فوق می باشد.
15 ـ تدبیر امور جهان آفرینش، تنها در دست خداست.
و من یدبر الأمر فسیقولون اللّه
«ال» در «الأمر» عوض از مضاف الیه محذوف است و به قرینه مقام ـ که در بیان ربوبیت خدا بر جهان و انسانهاست ـ تقدیر آن «و من یدبر أمر الخلق» می باشد.
16 ـ شرک پیشگی و انکار ربوبیت خدا ـ علی رغم اعتقاد به رازقیت، حاکمیت، حیات بخشی و تدبیر بیوقفه خدا نسبت به امور جهان ـ نشانه ای از وجود روحیه بی پروایی در انسان است.
قل من یرزقکم ... فسیقولون اللّه فقل أفلاتتقون
17 ـ اعتقاد به رازقیت، حاکمیت، حیات بخشی و تدبیر مطلق خدا نسبت به امور جهان، مقتضی تقواپیشگی است.
قل من یرزقکم ... فسیقولون اللّه فقل أفلاتتقون
آسمان:
فواید آسمان 2
آفرینش:
تدبیر آفرینش 13، 15; وابستگی آفرینش 14
انسان:
اهمیّت حواس انسان 7; روزی انسان ها 3; مالک حواس انسان 5; مهمترین حواس انسان 6
بینایی:
اهمیّت بینایی 6، 7
تقوا:
زمینه تقوا 17; نشانه های بیتقوایی 16
توحید:
توحید ربوبی 3، 13، 15
جهان بینی:
جهان بینی توحیدی 15
خدا:
اختصاصات خدا 1، 15; اهمیّت ربوبیت خدا 14; تکذیب ربوبیت خدا 16; خالقیت خدا 11; رازقیت خدا 1; مالکیت خدا 5; نشانه های ربوبیت خدا 3، 7، 10، 13
ربوبیت:
مکذبان ربوبیت خدا 4، 8، 9، 12
روزی:
تأمین روزی 3; منابع روزی 2; منشأ روزی 1
زمین:
فواید زمین 2
زنده:
اخراج زنده از مرده 10، 11
شرک:
دلایل بطلان شرک 13; سرزنش شرک 16
شنوایی:
اهمیّت شنوایی 6، 7
عقیده:
آثار عقیده به حاکمیت خدا 17; آثار عقیده به خالقیت خدا 17; آثار عقیده به رازقیت خدا 17; آثار عقیده به ربوبیت خدا 17; عقیده به خالقیت خدا 9
مرده:
اخراج مرده از زنده 10، 11
مشرکان:
عقیده مشرکان صدر اسلام 4، 8، 9، 12; کفر مشرکان صدر اسلام 4، 8، 9، 12; مشرکان صدر اسلام و ربوبیت خدا 4، 12
موجودات:
خلقت موجودات 10