نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بمَا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ هَـذَا الْقُرْآنَ وَإِن کُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِینَ
ما بدین سبب که این قرآن را به تو وحی کردیم ، نیکوترین داستان را برای تو باز می گوییم و قطعاً پیش از آن در زمره بی خبران بودی.
1ـ قرآن، حاوی بهترین و زیباترین داستانها
نحن نقصّ علیک أحسن القصص بما أوحینا إلیک هذا القرءان
2ـ خداوند ، بیانگر سرگذشت پیشینیان برای پیامبر(ص)
نحن نقصّ علیک أحسن القصص
«قصّ» (مصدر نقص) به معنای بیان کردن و بازگو کردن است. «قَصَص» به معنای بیان کردن و نیز به معنای داستان و چیزی است که بازگو می شود.
3ـ قرآن ، بازگو کننده داستانها با بهترین و زیباترین بیان
نحن نقصّ علیک أحسن القصص
چنان چه «قصص» مصدر باشد ، «أحسن القصص» مفعول مطلق می شود و در حقیقت توصیفی برای کیفیت بیان کردن و بازگو کردن خواهد بود.
4ـ داستان یوسف(ع) بهترین و زیباترین داستان
نحن نقصّ علیک أحسن القصص
5ـ خداوند، داستان یوسف را با بهترین و زیباترین بیان نقل کرده و گزارش داده است.
نحن نقصّ علیک أحسن القصص
6ـ مطالعه و دقت در داستان یوسف ، مایه دریافت حقایق و معارف الهی است.
إنا أنزلنـه قرء نًا عربیًّا لعلکم تعقلون. نحن نقصّ علیک أحسن القصص
برداشت فوق ، مقتضای ارتباط میان جمله «لعلکم تعقلون» با «نحن نقصّ علیک» است.
7ـ قرآن ، نام کتاب آسمانی پیامبر(ص)
بما أوحینا إلیک هذا القرءان
8ـ خداوند، قرآن و داستانهای آن را از طریق وحی در اختیار پیامبر(ص) قرار می داد.
نحن نقصّ علیک ... بما أوحینا إلیک هذا القرءان
حرف «باء» در «بما أوحینا» سببیه است و «ما» در آن مصدریه می باشد.
9ـ پیامبر(ص) ، پیش از نزول قرآن و سوره یوسف، از داستان حضرت یوسف اطلاعی نداشت.
نقصّ ... بما أوحینا ... و إن کنت من قبله لمن الغـفلین
10ـ مردم عصر بعثت ، ناآگاه به سرگذشت یوسف(ع) پیش از نزول قرآن
و إن کنت من قبله لمن الغـفلین
«إن» در جمله فوق مخففه است و مراد از «الغافلین» مردم عصر بعثت می باشد. بنابراین مفاد جمله «إن کنت ...» چنین می شود: تو نیز ای پیامبر! پیش از نزول قرآن همانند سایر مردم ، از داستان یوسف بی خبر بودی.
11ـ قرآن ، منبعی برای آگاهی به تاریخ و سرگذشت پیشینیان
و إن کنت من قبله لمن الغـفلین
12ـ غفلت پیامبر(ص) از برخی حقایق و وقایع
و إن کنت من قبله لمن الغـفلین
13ـ پیامبر(ص) از پیش خود و بدون تعلیم الهی ، از امور غیبی اطلاعی نداشت.
و إن کنت من قبله لمن الغـفلین
14ـ علم و آگاهی پیامبر(ص) ، نشأت گرفته از قرآن و وحی الهی است.
بما أوحینا إلیک ... و إن کنت من قبله لمن الغـفلین
15ـ «عن جعفربن محمد(ع) انه قال: قال والدی ... و ما أنزل الله سورة یوسف إلاّ أمثالاً لکی لایحسد بعضنا بعضاً کما حسد یوسف إخوته و بغوا علیه ;(1)
از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمود: پدرم (امام باقر) فرمود: خدا سوره یوسف را نازل نفرمود مگر به عنوان مثلها [ی بیدارکننده] تا بعضی از ما به بعضی دیگر حسد نورزیم، آن گونه که برادران یوسف به او حسد ورزیدند و به او ستم کردند».
اقوام پیشین:
اهمیت سرنوشت اقوام پیشین 2
تاریخ:
منابع تاریخ 11
تعقل:
آثار تعقل 6
حسد:
اهمیت اجتناب از حسد 15
خدا:
تعالیم خدا 2; نقش تعالیم خدا 13
دین:
زمینه فهم دین 6
روایت: 15
سوره یوسف:
تعالیم سوره یوسف 15; فلسفه نزول سوره یوسف 15; نزول سوره یوسف 9، 10
شناخت:
منابع شناخت 11
قرآن:
روش بیانی قرآن 3، 5; قرآن از کتب آسمانی 7; قصص قرآن 1، 3; نقش قرآن 9، 10، 11، 14; وحیانیت قرآن 8; ویژگیهای قرآن 1، 3
قصه:
بهترین قصه 4
کتب آسمانی: 7
محمد(ص):
کتاب آسمانی محمد(ص) 7; محدوده علم محمد(ص) 9; محمد(ص) و غفلت 12; محمد(ص) و قصه یوسف(ع) 9; معلم محمد(ص) 2; منشأ علم غیب محمد(ص) 13; منشأ علم محمد(ص) 14; وحی به محمد(ص) 8، 14
مسلمانان:
مسلمانان صدراسلام و قصه یوسف(ع) 10
وحی:
نقش وحی 14
یوسف(ع):
زیبایی قصه یوسف(ع) 4، 5; مطالعه قصه یوسف(ع) 6; ویژگیهای قصه یوسف(ع) 4، 5
پی نوشت ها :
1. تفسیرعیاشی، ج 2، ص 166، ح 2 ; نورالثقلین، ج 2، ص 408، ح 5.