فَلَا یَحْزُنکَ قَوْلُهُمْ إِنَّا نَعْلَمُ مَا یُسرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ
پس سخنان [ناحق] آنان تو را غمگین نکند، همانا ما آنچه را پنهان می دارند و آنچه را آشکار می کنند می دانیم.
1 - محزون و غمگین نشدن از سخنان ناروا و تهمت های غم انگیز دشمنان، توصیه خداوند به پیامبراسلام(ص)
فلایحزنک قولهم
مقصود از «قولهم» (سخنان مشرکان) به قرینه آیات گذشته (آیه 69) ـ که درباره شاعر دانستن پیامبر(ص) بود ـ تهمت های غم انگیزی از قبیل شاعر بودن است که به پیامبراسلام(ص) نسبت می دادند.
2 - پیامبراسلام(ص)، در برابر سخنان ناروا و تهمت های غم انگیز مخالفان دعوتش، مورد تسلّی خاطر و دلجویی خداوند قرار گرفت.
فلایحزنک قولهم
3 - پیامبراسلام(ص)، با سخنان ناروا و تهمت های غم انگیز دشمنانِ رسالتش روبه رو بود.
فلایحزنک قولهم
4 - توجه به ناتوانی معبودهای ادعایی و عقیده به قدرت مطلق خداوند، موجب تسلی خاطر و دل گرمی مبلغان اسلام و مدافعان عقیده توحیدی
و اتّخذوا من دون اللّه ءالهة لعلّهم ینصرون . لایستطیعون نصرهم... فلایحزنک قولهم
جمله «فلایحزنک قولهم» جواب برای شرط مقدر است; یعنی، «إذا کان هـذا حالهم مع ربّهم حیث اتّخذوا رجاء النصر ءالهة من دون اللّه لایقدرون نصرهم فلاتحزن بسبب قولهم...; وقتی وضعیت آنان چنین است که به امید یاری، معبودهای دیگری جز خدا را ـ که توانای بر یاری رسانی ندارند ـ برگزیدند، پس تو از سخنان شان محزون مباش...».
5 - همه حرکت ها و رفتارهای انسان ـ در نهان و آشکار ـ در قلمرو علم خداوند است.
نعلم ما یسرّون و ما یعلنون
6 - پیامبراسلام(ص)، با توطئه های پنهانی دشمنانِ رسالتش روبه رو بود.
نعلم ما یسرّون و ما یعلنون
7 - عقیده به آگاهی خداوند از تمامی رفتارها و حرکت های توطئه آمیز کافران، موجب دل گرمی و تسلی خاطر مبلغان اسلام و مدافعان عقیده توحیدی است.
فلایحزنک قولهم إنّا نعلم ما یسرّون و ما یعلنون
برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که جمله «إنّا نعلم...» تعلیل برای نهی در «فلایحزنک» است; یعنی، چون خداوند بر تمامی رفتارهای آدمیان ـ از جمله کافران ـ آگاه است، پس نباید در برابر توطئه های آنان محزون بود; بلکه باید با دل گرمی و پشتکار به تبلیغ دین پرداخت.
8 - توجه و اعتقاد به آگاهی خداوند به تمامی رفتارها و حرکت های پنهانی و آشکار انسان ها، بازدارنده آدمی از گناه و حق ناپذیری است.
إنّا نعلم ما یسرّون و ما یعلنون
برداشت بالا از این رو است که آیه شریفه در مقام تهدید به کافران و مشرکان حق ناپذیر است. بنابراین یادآوری آگاهی مطلق خداوند به رفتار نهان و آشکار انسان ها در شرایط تهدید، می تواند بیانگر مطلب یاد شده باشد.
اسلام
تاریخ صدر اسلام 2، 3، 6
انسان
عمل انسان 5
حق
موانع حق ناپذیری 8
خدا
احاطه علمی خدا 5; توصیه های خدا 1; علم خدا به اعمال 5; علم غیب خدا 5
دشمنان
بی اعتنایی به تهمتهای دشمنان 1
ذکر
آثار ذکر عجز معبودان باطل 4; آثار ذکر علم خدا 8
عقیده
آثار عقیده به علم خدا 7، 8; آثار عقیده به قدرت خدا 4
کافران
علم به توطئه کافران 7
گناه
موانع گناه 8
مبلغان
عوامل دلداری مبلغان 4، 7
محمد(ص)
اندوه محمد(ص) 2، 3; توصیه به محمد(ص) 1; توطئه دشمنان محمد(ص) 6; توطئه علیه محمد(ص) 6; تهمت به محمد(ص) 1، 2، 3; دلداری به محمد(ص) 2; عوامل اندوه محمد(ص) 1; مخالفان رسالت محمد(ص) 2
موحدان
عوامل دلداری موحدان 4، 7