وَأَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَی أَجَلٍ مُّسَمًّی وَیُؤْتِ کُلَّ ذی فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنِّیَ أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ کَبیرٍ
و این پیام که از پروردگارتان آمرزش بخواهید آن گاه به او باز گردید; [اگر چنین کنید] شما را تا سرآمدی مشخص از بهره نیکویی برخوردار می سازد و به هر دارنده فضل و زیادتی ، [پاداش] فضل و زیادتش را عطا می کند و اگر روی بگردانید ، من بر شما از عذاب روزی بزرگ جدّاً بیمناکم
1ـ ضرورت استغفار به درگاه خدا و طلب بخشایش گناهان از او
و أن استغفروا ربکم
2ـ ضرورت استغفار از گناهان (پرستش غیر خدا و ...) از پیامهای اساسی ، متقن و روشنِ قرآن است.
و أن استغفروا ربکم
«أن» در جمله فوق تفسیریه است و لذا «استغفروا ربکم» نیز همانند «لاتعبدوا...» تفسیر «کتاب اُحکمت...» می باشد.
3ـ بخشایش گناهان ، پرتوی از ربوبیت خداوند است.
استغفروا ربکم
4ـ ضرورت حرکت به سوی خداوند و تقرب به درگاه او
استغفروا ربکم ثم توبوا إلیه
مفسّران، در عطف «توبوا إلیه» بر «استغفروا ربکم» ـ که به ظاهر مآلی واحد دارند ـ چند توجیه بیان کرده اند. آنچه به نظر قریب می رسد، این است که مراد از توبه در این جا، بازگشت به خدا و حرکت به سوی اوست نه توبه کردن از گناهان. گفتنی است که حرکت به سوی خدا، به این است که اوامر او اطاعت شود و از نهیهای او پرهیز گردد.
5ـ پرستش خدا ، بیزاری از شرک ، پذیرش رسالت پیامبر(ص) و استغفار از گناهان ، مقدمه هایی لازم برای حرکت به سوی خدا و تقرب به درگاه او
ألاّ تعبدوا إلاّ الله ... و أن استغفروا ربکم ثم توبوا إلیه
ظاهر این است که «توبوا إلیه» عطف به همه جمله های سابق «ألاّ تعبدوا...»، «إننی لکم منه ...» و «أن استغفروا ...» است.
6ـ خداوند ، عطا کننده معیشتی نیکو به انسانها
یمتعکم متـعًا حسنًا
«تمتیع» (مصدر یمتع) به معنای بهره مند ساختن است و «متاع» به چیزی که از آن بهره می گیرند و استفاده می کنند (وسایل زندگی) گفته می شود.
7ـ یکتاپرستی ، پذیرش رسالت پیامبر(ص) ، استغفار از شرک و گناه و حرکت به سوی خدا ، موجب جلب عنایت خدا و دستیابی به معیشتی نیکو در دنیاست.
ألاّ تعبدوا إلاّ الله ... و أن استغفروا ربکم ثم توبوا إلیه یمتعکم متـعًا حسنًا
8ـ رساندن انسانها به معیشتی نیکو در دنیا، از هدفهای قرآن و ادیان الهی است.
ألاّ تعبدوا إلاّ الله ... و أن استغفروا ربکم ثم توبوا إلیه یمتعکم متـعًا حسنًا
9ـ زندگی انسان در دنیا ، دارای مدتی محدود و معین
یمتعکم متـعًا حسنًا إلی أجل مسمًّی
«مسمّی» به معنای معین و مشخص است.
10ـ انسان ، ناتوان از تشخیص زمان مرگ خویش و پایان زندگانی بشر در دنیا
یمتعکم متـعًا حسنًا إلی أجل مسمًّی
نکره آمدن «أجل» اشاره به این دارد که: پایان زندگی انسانها، هر چند مشخص و معین است، ولی برای آنان ناشناخته می ماند و راهی برای آگاهی به آن ندارند. قابل ذکر است که مراد از «أجل» می تواند پایان زندگی هر فرد باشد و محتمل است مقصود از آن، پایان زندگانی مجموعه انسانها در دنیا باشد.
11ـ هر کس دارای اعمال صالح بیشتری باشد ، از ناحیه خداوند پاداش افزون تری دریافت خواهد کرد.
و یؤت کل ذی فضل فضله
مقصود از «فضل» عمل خیر افزون بر دیگران است و ضمیر در «فضله» به «کل» باز می گردد.
12ـ برخوردار شدن از پاداشهای الهی در آخرت ، منوط به یکتاپرستی ، پرهیز از شرک ، پذیرش رسالت پیامبر(ص) و استغفار از گناهان است.
ألاّ تعبدوا إلاّ الله ... یؤت کل ذی فضل فضله
استفاده برداشت فوق از آیه ، بر اساس این احتمال است که: جمله «یؤت ...» بیانگر پاداش اخروی باشد. وجود «إلی أجل» در جمله قبل و نبود آن در این جمله ، می تواند مؤید این احتمال باشد.
13ـ عدالت خداوند در پاداش دهی
و یؤت کل ذی فضل فضله
14ـ پرستش غیر خدا و شرک در عبادت ، عذاب روز قیامت را در پی دارد.
ألاّ تعبدوا إلاّ الله ... و إن تولّوا فإنی أخاف علیکم عذاب یوم کبیر
«تولّوا» فعل مضارع و در اصل «تتولّوا» بوده است. «تولّی» به معنای اعراض کردن است و متعلق آن از دستورات پیشین استفاده می شود. بنابراین «إن تولّوا...»; یعنی: اگر از توحید در عبادت و... اعراض کنید... .
15ـ جبران نکردن گناهان با استغفار و بازماندن از حرکت به سوی خدا ، موجب گرفتار شدن به عذاب قیامت است.
و أن استغفروا ربکم ثم توبوا إلیه ... و إن تولّوا فإنی أخاف علیکم عذاب یوم کبیر
16ـ روز قیامت ، روزی بزرگ و عذاب آن ، عذابی سهمگین است.
فإنی أخاف علیکم عذاب یوم کبیر
کلمه «کبیر» در ظاهر صفت برای «یوم» است و در حقیقت بیانگر بزرگی عذاب آن روز می باشد که از آن در برداشت ، به سهمگینی عذاب تعبیر گردید.
17ـ محمد(ص) ، پیامبری دلسوز برای مردم و نگران از آینده ای ناگوار برای مشرکان و گنه کاران
فإنی أخاف علیکم عذاب یوم کبیر
اجل:
اجل مسمّی 9; جهل به اجل 10
ادیان:
ادیان و معاش نیکو 8; اهداف ادیان 8
استغفار:
آثار استغفار 5، 7، 12; آثار ترک استغفار 15; استغفار از شرک 2، 7; استغفار از عبادت غیر خدا 2; استغفار از گناه 1، 2، 5، 7، 12، 15; اهمیت استغفار 1; وضوح اهمیت استغفار 2
انسان:
عجز انسان ها 10
ایمان:
آثار ایمان 5، 7، 12; آثار ایمان به محمد(ص) 5، 7، 12
بازگشت به خدا: 15
آثار بازگشت به خدا 7; اهمیت بازگشت به خدا 4; زمینه بازگشت به خدا 5
پاداش:
شرایط پاداش اخروی 12; عدالت در پاداش 13; عوامل ازدیاد پاداش 11
تبری:
آثار تبری از شرک 5
تقرب:
آثار تقرب 7; اهمیت تقرب 4; زمینه تقرب 5
توحید:
آثار توحید عبادی 7، 12
خدا:
زمینه عطایای خدا 7; عدالت خدا 13; عطایای خدا 6; نشانه های ربوبیت خدا 3
زندگی:
محدودیت زندگی دنیوی 9
شرک:
آثار اجتناب از شرک 12; آثار شرک عبادی 14
صالحان:
ازدیاد پاداش صالحان 11
عبادت:
آثار عبادت خدا 5; آثار عبادت غیر خدا 14
عذاب:
موجبات عذاب اخروی 14، 15; ویژگیهای عذاب اخروی 16
عمل صالح:
آثار عمل صالح 11
قرآن:
اهداف قرآن 8; قرآن و معاش نیکو 8; مهمترین تعالیم قرآن 2
قیامت:
اهوال قیامت 16; عظمت قیامت 16; ویژگیهای قیامت 16
گناه:
آمرزش گناه 3
محمد(ص):
محمد(ص) و گناهکاران 17; محمد(ص) و مشرکان 17; مهربانی محمد(ص) 17; نگرانی محمد(ص) 17
معاش:
اهمیت معاش نیکو 8; منشأ معاش نیکو 6; موجبات معاش نیکو 7