وَإِن یَکُن لَّهُمُ الْحَقُّ یَأْتُوا إِلَیْهِ مُذْعِنِینَ
ولی اگر [حکم] حق به سود آنان باشد مطیعانه به سوی آن می آیند.
1 - منافقان صدراسلام، تنها در صورتی که داوری پیامبر(ص) به نفع آنان بود، به آن تن می دادند.
و إن یکن لهم الحقّ یأتوا إلیه مذعنین
«اذعان» به معنای «انقیاد» و «مذعنین» به معنای «منقادین» (فرمان برداران و اطاعت کنندگان) است.
2 - اندیشه سودجویانه منافقان، مانع از مراجعه آنان به پیامبر(ص) برای داوری به حق میان آنان بود.
و إذا دعوا إلی اللّه و رسوله لیحکم بینهم إذا فریق منهم معرضون . و إن یکن لهم الحقّ یأتوا إلیه مذعنین
از این که منافقان داوری پیامبر(ص) را قبول نمی کردند و تنها در صورتی به آن تن می دادند که این داوری به نفع آنان بود، می توان به دست آورد که عدم پذیرش آنان در آغاز و قبول آنان به وقت سودمند دانستن آن برای خویش، ناشی از اندیشه سودجویانه آنان بود.
3 - اندیشه سودجویانه، مانع از پذیرش حق است.
و إذا دعوا إلی اللّه و رسوله لیحکم بینهم إذا فریق منهم معرضون . و إن یکن لهم الحقّ یأتوا إلیه مذعنین
4 - اندیشه سودجویانه، از نشانه های نفاق و اوصاف منافقان
و إذا دعوا إلی اللّه و رسوله لیحکم بینهم إذا فریق منهم معرضون . و إن یکن لهم الحقّ یأتوا إلیه مذعنین
5 - داوری پیامبر(ص) بر اساس حق بود.
و إذا دعوا إلی اللّه و رسوله لیحکم بینهم ... و إن یکن لهم الحقّ
6 - منافقان، تنها در چارچوب منافع خویش به دین روی می آورند و در برابر فرمان های خدا و رسول او، مطیع و منقاد می شوند.
و إذا دعوا إلی اللّه و رسوله لیحکم بینهم إذا فریق منهم معرضون . و إن یکن لهم الحقّ یأتوا إلیه مذعنین
اسلام
تاریخ صدراسلام 1
حق
موانع حق پذیری3
محمد(ص)
اعراض از قضاوت محمد(ص) 2; حقانیت قضاوت محمد(ص) 5; شرایط قبول قضاوت محمد(ص) 1; ملاک قضاوت محمد(ص) 5
منافقان
آثار منفعت طلبی منافقان 2; روش برخورد منافقان صدراسلام 1، 6; روش دینداری منافقان 6; صفات منافقان 4; منفعت طلبی منافقان 6; منفعت طلبی منافقان صدراسلام 1
منفعت طلبی
آثار منفعت طلبی 3، 4
نفاق
نشانه های نفاق 4