الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْکُم بهِمَا رَأْفَةٌ فِی دینِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ باللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ
زن زناکار و مرد زناکار را به هر کدام صد ضربه شلا ّق بزنید و اگر به خدا و روز واپسین ایمان دارید نباید در دین خدا دلسوزی در باره آن دو، شما را تحت تأثیر قرار دهد، و باید طایفه ای از مؤمنان شاهد مجازات آن دو باشند.
1- صد ضربه شلاق با تازیانه چرمی، کیفر هر یک از زن و مرد زناکار
الزانیة والزانی فاجلدوا کلّ وحد منهما ماْئة جلدة
«جلد» (مصدر «اجلدوا») گاهی به معنای «زدن با تازیانه چرمی» و گاهی به معنای «بر پوست بدن کسی با تازیانه زدن» می آید. برداشت یاد شده براساس کاربرد اول است.
2- صد ضربه تازیانه بر پوست بدن هر کدام از زن و مرد زناکار، کیفر کردار ناپسند آنان
الزانیة والزانی فاجلدوا کلّ وحد منهما ماْئة جلدة
3- برهنه بودن زن و مرد زناکار به هنگام زدن تازیانه، واجب است.
الزانیة و الزانی فاجلدوا کلّ وحد منهما ماْئة جلدة
4- تساوی زن و مرد در حدود و کیفر زنا (صد تازیانه)
الزانیة و الزانی فاجلدوا کلّ وحد منهما ماْئة جلدة
5- مسؤولیت برپایی نظام قضایی به منظور اجرای حدود الهی، بر عهده فرد فرد مسلمانان است.
الزانیة و الزانی فاجلدوا کلّ وحد منهما ماْئة جلدة
با آن که اجرای حدود و مقررات، از طریق دستگاه قضایی انجام می پذیرد; ولی خداوند همه مردم را مخاطب قرار داده و تازیانه زدن را از آنان خواستار شده است. این حکایت می کند که یکایک افراد جامعه، در برابر اجرای حدود الهی مسؤول اند و باید در این مورد همکاری کنند.
6- رأفت و ترحم بر زناکاران به هنگام اجرای کیفر الهی بر آنان، اکیداً ممنوع است.
الزانیة و الزانی فاجلدوا... و لاتأخذکم بهما رأفة فی دین اللّه
جمله «لاتأخذکم بهما رأفة...» می تواند به این معنا باشد که به هنگام اجرای کیفر، نباید تحت تأثیر عواطف و احساسات شخصی قرار گیریم و در کیفر زناکاران تخفیف قائل شویم. هم چنین می تواند به این معنا باشد که نباید تحت تأثیر عواطف و احساسات، از کیفر آنان صرف نظر کنیم; هرچند آن عواطف و احساسات، برخاسته از تعلقات و وابستگی های فرد، به شخص مجرم نباشد. برداشت یاد شده، مبتنی بر احتمال اول است.
7- تأثیر پذیری از احساسات و عواطف در حدود و کیفرهای الهی و تساهل در اجرای دقیق آن، مورد نهی صریح خداوند
الزانیة و الزانی فاجلدوا... و لاتأخذکم بهما رأفة فی دین اللّه
8- لزوم برخورد قاطع و بدون ترحم با مرتکبان فساد جنسی و شکنندگان حریم عفت و حیا
الزانیة و الزانی فاجلدوا... و لاتأخذکم بهما رأفة فی دین اللّه
9- ایمان راستین به خدا و قیامت، ضامن پیاده شدن کامل و قاطع حدود و کیفرهای الهی در جامعه و مانع تأثیر پذیری از احساسات و عواطف به هنگام اجرای آنها
الزانیة و الزانی فاجلدوا... و لاتأخذکم بهما رأفة فی دین اللّه إن کنتم تؤمنون باللّه و الیوم الأخر
پیام و مفهوم جمله «فاجلدوا... إن کنتم تؤمنون باللّه و الیوم الآخر; تازیانه بزنید... اگر به خدا و روز واپسین ایمان دارید» این است که: اگر ایمان راستین وجود داشته باشد، حدود الهی اجرا خواهد شد و هرگز احساسات و عواطف و تعلقات شخصی، جلوگیر آنها نخواهد شد. گفتنی است جواب جمله شرطیه «إن کنتم...» جمله ای مقدر مانند: (فلاتأخذکم بهما رأفة) می باشد.
10- استفاده از احساسات مذهبی و عقاید دینی مردم، از روش های قرآن برای اجرای کامل قوانین و حدود در جامعه
الزانیة و الزانی فاجلدوا... إن کنتم تؤمنون باللّه
جمله «إن کنتم تؤمنون ...; اگر ایمان دارید...» ممکن است به منظور بهره گیری از عقاید دینی مردم ادا شده باشد; چنان که برای برانگیختن حمیت و غیرت گروهی، گفته می شود: «اگر غیرت دارید...».
11- عمل به قوانین و دستورات خداوند، شرط ایمان راستین به خدا و روز قیامت
الزانیة و الزانی فاجلدوا... إن کنتم تؤمنون باللّه و الیوم الأخر
برداشت یاد شده، از جمله شرطیه «إن کنتم تؤمنون باللّه...» استفاده شده است.
12- لزوم اجرای حد زنا، در ملأ عام و اماکنی که مشاهده آن برای مردم بلامانع است.
الزانیة و الزانی فاجلدوا... و لیشهد عذابهما طائفة من المؤمنین
واژه «شهود» و «شهادت» به معنای حضور همراه با مشاهده است (مفردات راغب) و لازمه حضور و مشاهده، آگاهی می باشد. گفتنی است که «لزوم» در برداشت فوق، از فعل امر «لیشهد» استفاده گردیده است.
13- وجوب کفایی حضور جمعی از مؤمنان و گواهی آنان به وقت اجرای حد زنا
الزانیة و الزانی فاجلدوا... و لیشهد عذابهما طائفة من المؤمنین
کفایی بودن وجوب حضور در صحنه اجرای حد از کلمه «طائفة» ـ که به معنای گروه است ـ استفاده می شود; زیرا اگر واجب عینی می بود، می بایست آیه شریفه چنین می آمد: «و لیشهد عذابهما المؤمنون».
14- تنها مسلمانان دارای حق حضور و گواهی بر اجرای حد زنا
الزانیة و الزانی فاجلدوا ... و لیشهد عذابهما طائفة من المؤمنین
ازاین که خداوند حضور مؤمنان را لازم دانسته است (من المؤمنین) نه عموم مردم را (من الناس)، به دست می آید که گواهان و حاضران صحنه اجرای حدود، باید از مسلمانان باشند نه از غیر آنان.
15- پیشگیری از ارتکاب فحشا و عبرت آموزی، فلسفه تشریع کیفر زنا و اجرای آن در ملأ عام
الزانیة و الزانی فاجلدوا... و لیشهد عذابهما طائفة من المؤمنین
برداشت یاد شده، به خاطر این است که مشاهده کیفر زنا، بی تردید باعث عبرت گیری و موجب پیشگیری از ارتکاب به آن خواهد شد.
16- «عن أمیرالمؤمنین(ع) فی قول اللّه عزّوجلّ: «و لاتأخذکم بهما رأفة فی دین اللّه» قال فی إقامة الحدود و فی قوله تعالی: «ولیشهد عذابهما طائفة من المؤمنین قال الطائفة واحد...;
از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده است که درباره سخن خداوند ـ عزّوجل ـ «و لاتأخذکم بهما رأفة فی دین اللّه» فرمود: در مورد اجرای حدود[رأفت نشان ندهید ]و درباره سخن خدای ـ تعالی ـ «ولیشهد عذابهما طائفة من المؤمنین» فرمود: طایفه یک نفر است (یعنی، یک نفر را هم شامل می شود)». 1ـ تهذیب، ج .1، ص 150, ح 33، مسلسل 1602; نورالثقلین، ج 3، ص 571، ح 18.
احساسات مذهبی
نقش احساسات مذهبی 10
احکام 1، 2، 3، 6، 12، 13
فلسفه احکام 15
اعداد
عدد صد 1، 2
ایمان
آثار ایمان به خدا 9; آثار ایمان به قیامت 9; شرایط ایمان به خدا 11; شرایط ـ به قیامت 11
تکلیف
اهمیت عمل به تکلیف 11
حدود
اهمیت اجرای حدود 5; روش اجرای احکام حدود 10; قاطعیت در اجرای حدود 9، 16; نهی از سستی در اجرای حدود 7
خدا
نواهی ـ 7
روایت 16
زن
تساوی زن و مرد 4
زنا
احکام زنا 1، 2، 3، 4، 12، 13; حد زنا 1، 4; شرایط گواهان حد زنا 14; فلسفه حد زنا15; کیفیت اجرای حد زنا 12; کیفیت حد زنا 2، 3; گواهان حد زنا 16; واجبات حد زنا 13; وجوب گواهی در حد زنا 13
زناکار
احکام زناکار 6; عبرت از کیفر زناکار 15; کیفر زناکار 1، 2، 4; ممنوعیت ترحم بر زناکار 6
عبرت
عوامل عبرت 15
عقیده
آثار عقیده 10
عواطف
موانع تأثیر عواطف 9
فحشا
موانع فحشا 15
کیفر
تساوی در کیفر 4
مسؤولیت
همگانی 5
مسلمانان
اهمیت گواهی مسلمانان 14; مسؤولیت اجتماعی مسلمانان 5
منحرفان
روش برخورد با منحرفان جنسی 8
نظام قضایی
فلسفه نظام قضایی 5
واجبات
واجب کفایی 13