تفسیر آیات قرآن کریم – سوره نمل – آیه 31 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
أَلَّا تَعْلُوا عَلَیَّ وَأْتُونِی مُسْلِمِینَ
[و محتوایش این است] که بر من برتری مجویید و با حالت تسلیم نزد من آیید.
1 - راه ندادن اندیشه سرکشی به خود و آمدن و تسلیم شدن، فرمان سلیمان(ع) به ملکه سبا و درباریان وی
ألاّ تعلوا علیّ و أتونی مسلمین
«علو» (مصدر «تعلوا») به معنای استکبار و برتری جویی است. «اتیان» (مصدر «ائتونی») نیز به معنای حاضر شدن و «اسلام» (مصدر «مسلمین») معادل «تسلیم» و «انقیاد» است. آیه یاد شده حاوی سه فرمان است: الف) بر من برتری نجویید. ب) نزد من بیایید. ج) تسلیم دستورات من باشید.
2 - برخورد سلیمان(ع) با ملکه و درباریان سبا، قاطع، آمرانه و از موضع قدرت بود.
ألاّ تعلوا علیّ و أتونی مسلمین
3 - نامه سلیمان، پیامدار رحمت و مهر و نشانگر قدرت و قهر
بسم اللّه الرحمـن الرحیم . ألاّ تعلوا علیّ و أتونی مسلمین
آوردن اوصاف «رحمان» و «رحیم» در سرآغاز نامه، پیامدار رحمت و لحن قاطع و آمرانه متن آن، بیانگر قدرت است.
4 - سلیمان(ع)، درصدد از میان بردن حاکمیت کفر و شرک از سرزمین سبا
بسم اللّه الرحمـن الرحیم . ألاّ تعلوا علیّ و أتونی مسلمین
تسلیم سلیمان شدن، در حقیقت دست برداشتن از شرک و پذیرش منطق توحیدی او است.
5 - فراخوانی دربار سبا از سوی سلیمان برای تسلیم شدن در برابر خدای یگانه
بسم اللّه الحمـن الرحیم ... و أتونی مسلمین
برداشت یاد شده مبتنی بر این احتمال است که مراد از «مسلمین» (به قرینه «بسم اللّه...») و نیز آیه 44 (أسلمت مع سلیمان للّه) تسلیم شدن در برابر خدا باشد; یعنی، «و أتونی مسلمین للّه».
تسلیم
توصیه به تسلیم 1; دعوت به تسلیم 5
سلیمان(ع)
اهداف سلیمان(ع) 4; تعالیم نامه سلیمان(ع) 3; توصیه های سلیمان(ع) 1; دعوتهای سلیمان(ع) 5; رحمت سلیمان(ع) 3; روش برخورد سلیمان(ع) 2; سلیمان(ع) و اشراف قوم سبأ 2; سلیمان(ع) و ملکه سبأ 2; شرک ستیزی سلیمان(ع) 4; قاطعیت سلیمان(ع) 2; قدرت سلیمان(ع) 2، 3; قصه سلیمان(ع) 1، 2، 4; کفرستیزی سلیمان(ع) 4
قوم سبأ
توصیه به اشراف قوم سبأ 1; دعوت از اشراف قوم سبأ 5
ملکه سبأ
توصیه به ملکه سبأ 1; دعوت از ملکه سبأ 5