تفسیر آیات قرآن کریم – سوره نحل – آیه ۷ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَتَحْمِلُ أَثْقَالَکُمْ إِلَی بَلَدٍ لَّمْ تَکُونُواْ بَالِغِیهِ إِلاَّ بشقِّ الأَنفُس إِنَّ رَبَّکُمْ لَرَؤُوفٌ رَّحِیمٌ
و بارهای سنگین شما را تا شهری می برند که جز با مشقّت نفوس بدان نتوانید رسید. همانا پروردگار شما مهربان و رحیم است.
1- حمل بارهای سنگین و طاقت فرسای انسان به شهرها و مناطق بسیار دوردست، از فواید خلقت شتر است
و الأنعـم خلقها لکم ... و تحمل أثقالکم إلی بلد لم تکونوا بـلغیه إلاّ بشقّ الأنفس
مراد از «بلد لم تکونوا بالغیه» جاهای بسیار دوردست و سختی است که انسان بدون مشقت و سختی نمی تواند به آن جا برسد و «أنعام» اگرچه به معنای «گاو، شتر و گوسفند» است; ولی چون در بین دامها تنها شتر اوصاف مذکور در آیه (باربری به نقاط دوردست) را دارد، ضمیر «تحمل» به صورت «استخدام» به «شتر» ـ که از جمله انعام مذکور در دو آیه قبل است ـ باز می گردد.
2- شتر وسیله حمل و نقل و تبادل کالاهای تجارتی در عصر بعثت بوده است.
و تحمل أثقالکم إلی بلد لم تکونوا بـلغیه إلی بشقّ الأنفس
3- قدرت فوق العاده شتر در پیمودن راههای طولانی و دشوار و حمل بارهای سنگین
و تحمل أثقالکم إلی بلد لم تکونوا بـلغیه إلاّ بشقّ الأنفس
4- جواز استفاده از حیوانات و دامها جهت حمل بار و کالا
و تحمل أثقالکم إلی بلد لم تکونوا بـلغیه إلاّ بشقّ الأنفس
5- خداوند، رؤوف و رحیم (مهربان) است.
إن ربّکم لرءوف رحیم
6- رأفت و رحمت خداوند، جلوه ای از مقام ربوبیت اوست.
إن ربّکم لرءوف رحیم
7- آفرینش دامها، در جهت منافع و بهره وری انسان، نشانه ای از رأفت و رحمت خداست.
و الأنعـم خلقها لکم ... و لکم فیها جمال ... و تحمل أثقالکم ... إن ربّکم لرءوف رحیم
8- خداوند با آفرینش دامها، زمینه های آسایش و رفع مشقتهای آدمیان را فراهم ساخته است.
و الأنعـم خلقها لکم ... و تحمل أثقالکم ... إن ربّکم لرءوف رحیم
9- بهره وری انسان از مواهب الهی و رفع سختیهای او، مطلوب خداوند است.
و الأنعـم خلقها لکم ...لکم فیها دفءٌ و منـفع ... و تحمل أثقالکم ... إن ربّکم لرءوف رحیم
10- آفرینش جهان و انسان و برآوردن نیازهای او، مقتضای رأفت و رحمت پروردگار است.
خلق السموت ... تعـلی عمّا یشرکون ... خلق الإنسـن ... إن ربّکم لرءوف رحیم
11- آفرینش موجودات و تأمین نیازمندیهای جسمی و روحی آنان، دلیل بر توحید ربوبی و خالقیت خداوند است.
خلق السموت ... تعـلی عمّا یشرکون ... خلق الإنسـن ... و الأنعـم خلقهالکم ... إن ربّکم لرءوف رحیم
آوردن کلمه «ربّ» بعد از بیان آفرینش آسمانها و زمین و آفرینش انسان و حیوانات از سوی خداوند، بیانگر توحید ربوبی است; کما اینکه اسناد آفرینش همه موجودات به خود بیان توحید در خالقیت است.
آفرینش
زمینه خلقت آفرینش 10
احکام 4
اسما و صفات
رؤوف 5; رحیم 5
توحید
توحید در خالقیت 11; دلایل توحید ربوبی 11
چهارپایان
استفاده از چهارپایان 4; باربری با چهارپایان 4; فلسفه خلقت چهارپایان 7، 8
حمل و نقل
وسایل حمل و نقل 1، 2، 3، 4
حیوانات
احکام حیوانات 4
خدا
آثار رحمت خدا 10; آثار مهربانی خدا 10; افعال خدا 8; رحمت خدا 6; مشیت خدا 9; مهربانی خدا 6; نشانه های ربوبیت خدا 6; نشانه های رحمت خدا 7; نشانه های مهربانی خدا 7
سختی
رفع سختی 9; زمینه رفع سختی 8
شتر
باربری با شتر 1، 3; شتر در صدراسلام 2; فواید شتر 1، 2; قدرت شتر 3 ; ویژگیهای شتر 3
موجودات
تأمین نیازهای مادی موجودات 11; تأمین نیازهای معنوی موجودات 11; خلقت موجودات 11
نعمت
استفاده از نعمت 9
نیازها
زمینه تأمین نیازها 10