تفسیر قرآن
  • صفحه اصلی
  • تفسیر قرآن
  • تفسیر آیات قرآن کریم – سوره نحل – آیه ۴۳ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات قرآن کریم – سوره نحل – آیه ۴۳ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • نزول آیه (مکی)
  • پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلاَّ رِجَالاً نُّوحِی إِلَیْهِمْ فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ

و پیش از تو نفرستادیم مگر مردانی را که به آنان وحی می کردیم; پس اگر نمی دانید از اهل ذکر (اهل کتاب) بپرسید.

 

1- تمامی انبیا و رسولان الهی، از جنس بشر بوده اند.

و ما أرسلنا من قبلک إلاّ رجالاً نوحی إلیهم

 

2- همه پیامبران، مرد بوده اند.

و ما أرسلنا من قبلک إلاّ رجالاً نوحی إلیهم

 

3- خداوند، به همه پیامبران وحی می کرده است.

و ما أرسلنا من ... إلاّ رجالاً نوحی إلیهم

 

4- پیامبران متعددی قبل از پیامبراکرم(ص) به رسالت مبعوث شده اند.

و ما أرسلنا من قبلک إلاّ رجالاً

 

5- مشرکان مکه، نزول وحی به انسان را قبول نداشتند.

و ما أرسلنا من قبلک إلاّ رجالاً نوحی إلیهم

آیه درصدد تعریض به مشرکان و جواب گویی به آنان است که طبق قرینه ها و آیات دیگر قرآن کریم (سوره یونس ، آیه 2) آنها مبعوث شدن انسان را از جانب خداوند برای پیامبری قبول نداشتند. فعل «نوحی» در آیه قرینه و نشانه ای است بر نکته فوق.

 

6- پیامبری، موهبتی است الهی که خداوند، به پیامبران اعطا کرده است.

و ما أرسلنا من قبلک إلاّ رجالاً نوحی إلیهم

 

7- پیامبری، مسؤولیتی است الهی که تنها بر عهدهء مردان گذاشته شده است.

و ما أرسلنا من قبلک إلاّ رجالاً نوحی إلیهم

 

8- مبعوث شدن انبیا از سوی خداوند، دلیل بطلان عقیده مشرکان، در جبری انگاشتن اعتقاداتشان

و قال الذین أشرکوا لو شاء الله ما عبدنا من دونه من شیء ... و ما أرسلنا من قبلک إلاّ رجالاً نوحی إلیهم

احتمال دارد که آیه در صدد جواب گویی به مشرکان باشد که می پنداشتند مشیت خداوند آنان را به شرک عبادی وا داشته است (لو شاء الله ما عبدنامن دونه) که خداوند به آنان پاسخ می دهد: سنت خداوند در هدایت مردم برانگیختن انسانهایی جهت هدایتگری است و جبری در کار نیست.

 

9- بنای خداوند، در هدایت مردم، استفاده از قدرت قاهره و مجبور ساختن آنان نیست.

لو شاء الله ما عبدنا من دونه من شیء ... و ما أرسلنا من قبلک إلاّ رجالاً نوحی إلیهم

 

10- دعوت خداوند از مشرکان مکه برای تفحص و تحقیق از عالمان، جهت به دست آوردن حقانیت وحی به انسان

و ما أرسلنا من قبلک إلاّ رجالاً ... فسئلوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون

مخاطب فعل «فسئلوا» به قرینه آیات قبل ـ که درباره مشرکان بود ـ می تواند مشرکان باشد.

 

11- ناآگاهان از امکان وحی به بشر برای دریافت حقیقت آن، ضروری است که به عالمان مراجعه کنند.

و ما أرسلنا من قبلک ... فسئلوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون

 

12- انسانهای ناآگاه برای رفع جهل خویش در امور، باید به عالمان رجوع کنند.

فسئلوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون

 

13- علم، عامل هوشیاری انسان و آگاه شدن وی به حقایق

فسئلوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون

«ذکر» در لغت بودن چیزی (صورت علمی) در قلب است و طبق این معنا «ذکر» ضد غفلت و نسیان خواهد بود. مراد از «أهل الذکر»» به قرینه «لاتعلمون» اهل علم است. با توجه به اینکه از علم به «ذکر» تعبیر شده است، می توان نکته یاد شده را به دست آورد.

 

14- پرسش، از ابزار شناخت است.

فسئلوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون

 

15- نظر عالمان در محدوده علمشان، معتبر و قابل اعتماد است.

فسئلوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون

ارجاع ناآگاهان به اهل ذکر و عالمان، جهت کسب اطلاعاتی در زمینه انبیا و حقیقت پیامبری، حاکی از آن است که قول آنان دارای اعتبار است.

 

16- حضور افرادی آگاه، عالم و مطلع از وضعیت انبیای الهی، در شهر مکه در صدراسلام

فسئلوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون

 

17- عالمانی می توانند مرجع سؤالات مردم قرار گیرند که علم با جانشان عجین شده باشد.

فسئلوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون

«أهل ذکر» به کسانی گفته می شود که غفلت و نسیان در قلب آنها راه نیابد با توجه به این نکته، آوردن «أهل ذکر» به جای «أهل علم» می تواند مشعر به برداشت فوق باشد.

 

18- لزوم کنکاش برای به دست آوردن ویژگیهای انبیا و حقایق دین

فسئلوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون

متعلق «لاتعلمون» محذوف است و به قرینه صدر آیه، می تواند انبیا و ویژگیهای آنان باشد و چون بحث از انبیا و عقیده به آن، از جمله معارف دینی است، می توان استفاده کرد که سایر مسائل دینی هم مشمول آن است.

 

19- «عن رسول الله(ص) قال: لاینبغی للعالم أن یسکت علی علمه، و لاینبغی للجاهل أن یسکت علی جهله و قد قال الله: «فسئلوا أهل الذکر...»...;(1)

از رسول خدا(ص) روایت شده است که فرمود: سزاوار نیست که عالم بر علم خود سکوت کند و سزاوار نیست که جاهل بر جهل خود ساکت بماند، همانا خدا فرمود: فاسئلوا اهل الذکر...».

اسلام

تاریخ صدر 16

انبیا

آثار بعثت انبیا 8; انبیا ی قبل از محمد(ص) 4; بشر بودن انبیا 1; تاریخ انبیا 4; تحقیق از ویژگیهای انبیا 18; جنس انبیا 2; مرد بودن انبیا 2، 7; نعمتهای انبیا 6; وحی به انبیا 3

انسان

اختیار انسان 9; هدایت انسان ها 9

پرسش

فواید پرسش 14

تقلید

تقلید از علما 12؛ دلایل وجوب تقلید 12

جاهلان

جاهلان و علما 12

جبرواختیار 9

دلایل بطلان جبر 8

حقایق

عوامل تبیین حقایق 13

خدا

دعوتهای خدا 10; سنتهای خدا 9; نعمتهای خدا 6

دین

تحقیق از حقایق دین 18

روایت 19

شناخت

ابزار شناخت 14

علم

آثار علم 13; سرزنش کتمان علم 19

علما

اهمیت رجوع به علما 11; پرسش از علما 10، 17، 19; رجوع به علما 12، 17; علما در صدراسلام 16; علما و انبیا 16; محدوده حجیت سخن علما 15; نقش علما 12،11

علمای مکه 16

مشرکان

جبرگرایی مشرکان 8;عقیده باطل مشرکان 8

مشرکان مکه

بینش مشرکان مکه 5; دعوت از مشرکان مکه 10;مشرکان مکه و نبوت بشر 5

نبوت

شرایط نبوت 7

نعمت

نعمت نبوت 6

وحی

پرسش از وحی به بشر 10؛ وحی به بشر 5

هوشیاری

عوامل هوشیاری 13

 

پی نوشت ها :

1- الدرالمنثور، ج 5، ص 133.

صوت

تصاویر ضمیمه