خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بالْحَقِّ تَعَالَی عَمَّا یُشْرِکُونَ
آسمانها و زمین را به حق آفرید. او برتر است از این که به او شرک ورزند.
1- آفریننده آسمانها و زمین (جهان هستی)، خداوند است.
خلق السمـوت و الأرض
2- جهان آفرینش (آسمانها و زمین)، دارای نظم، هدف، اتقان، استواری و به دور از هرگونه پوچی و بی نظمی
خلق السمـوت و الأرض بالحق
از معانی «حق» هدف داری حکیمانه و متقن بودن است. بنابراین «خلق السماوات و الأرض بالحق»; یعنی، جهان را هدف دار و در نهایت اتقان و استواری آفرید.
3- جهان آفرینش، دارای آسمانهای متعدد
خلق السمـوت
4- آفرینش حق مدار آسمانها و زمین، گواه وحدانیت خدا و نبود شریک برای او
أن أنذروا أنه لا إلـه إلاّ أنا فاتقون . خلق السمـوت و الأرض بالحق تعـلی عمّا یشرکون
جمله «خلق السماوات و الأرض» به منزله تعلیل برای مضمون «لا إلـه إلاّ أنا» در آیه قبل است.
5- خداوند، برتر و فراتر از آن است که بتوان برای او شریکی در آفرینش تصور کرد.
خلق السموت و الأرض بالحق تعـلی عمّا یشرکون
6- قرار دادن هرگونه شریک برای خداوند، نشانه تصور ناصحیح و غیر واقعی از اوست.
تعـلی عمّا یشرکون
7- آفرینش آسمانها و زمین (جهان هستی) دلیلی بر قدرت خداوند بر محقق ساختن وعده هایش
أتی أمر الله ... خلق السموت و الأرض بالحق تعـلی عمّا یشرکون
جمله «خلق السماوات ...» می تواند به منزله تعلیلی برای روشن نمودن قدرت خداوند بر محقق ساختن وعده هایش باشد.
8- مشرکان صدراسلام، خداوند را خالق آسمانها و زمین می دانستند.
أتی أمر الله ... سبحـنه و تعـلی عمّا یشرکون ... خلق السموت و الأرض بالحق تعـلی عمّا یشرکون
«تعالی عمّا یشرکون» مربوط به «بالحق» است و نه «خلق السماوات و ...» بنابراین، از آیه استفاده می شود که مشرکان درباره اصل خلقت عالم حرفی نداشته اند، بلکه درباره حقانیت و پوچی آن توهماتی داشته اند.
آسمان
تعدد آسمان ها 3; خالق آسمان ها 1، 8; خلقت آسمان ها 4، 7
آفرینش
اتقان آفرینش 2; حقانیت آفرینش 4; خالق آفرینش 1; خلقت آفرینش 7; نظم آفرینش 2; هدفداری آفرینش 2
آیات خدا
آیات آفاقی 4
توحید
توحید افعالی 5; توحید در خالقیت 5; دلایل توحید 4
خدا
بینش غلط درباره خدا 6; حتمیت وعده های خدا 7; خالقیت خدا 1; دلایل قدرت خدا 7; علوّ خدا 5
زمین
خالق زمین 1، 8; خلقت زمین 4، 7
عقیده
عقیده به خالقیت خدا 8; عقیده به شرک 6
مشرکان
عقیده مشرکان صدراسلام 8