أَلَا یَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبیرُ
آیا آن کس که آفریده است [احوال آفریده خود را ]نمی داند، با این که او باریک بین و آگاه است؟
1 - خداوند، آگاه به تمامی آفریده های خویش است.
ألا یعلم من خلق
2 - خداوند، خالق و آفریدگار انسان و جهان است.
ألا یعلم من خلق
3 - خالقیت خداوند نسبت به انسان و جهان، نشانه و دلیل احاطه علمی او به تمامی حقایق جهان و نیز راز دل ها و ضمیر انسان ها است.
إنّه علیم بذات الصدور . ألا یعلم من خلق
عبارت «ألا یعلم من خلق» در مقام تبیین چگونگی آگاهی خداوند، از راز دل ها و ضمیر انسان ها است; یعنی، خداوند چون خالق و آگاه به خلق خویش است، پس به راز دل ها و نهان آدمیان آگاهی دارد.
4 - خداوند، لطیف (آگاه به پدیده های دقیق و ظریف و ریزه کاری های آنها) است.
و هو اللطیف
«لطیف»، از مصدر«لطافة»به معنای دقیق و از مصدر «لطف»، به معنای اهل رفق و مدارات است. توصیف خداوند به «لطیف» کنایه از آن است که خداوند در دل و جان اشیا نفوذ می کند و بر آنها احاطه علمی دارد، به گونه ای که کسی آن را احساس نمی کند. گفتنی است برداشت یاد شده، بر مبنای معنای اول است.
5 - رفق و مدارای خداوند، نسبت به عموم انسان ها
و هو اللطیف
6 - خداوند، «خبیر» (بر احوال انسان ها و از همه امور با خبر) است.
الخبیر
7 - «عن أبی الحسن الرّضا(ع): ...و أمّا اللطیفُ فلیس علی قِلَّة و قَضافَة و صِغَر و لـکن ذلک علی النَّفاذ فی الأشیاء و الامتناع من أن یُدْرَکَ ... و أمّا الخبیر فالذی لایعزُبُ عنه شیءٌ و لایفوتُه...;(1)
از امام رضا(ع) روایت شده است: ... اما این که خداوند لطیف است، به این معنا نیست که کم و نحیف و کوچک است; بلکه لطیف بودن خدا به این معنا است که در اشیا نفوذ دارد و درک او ممتنع است... . اما خبیر است به این معنا که هیچ چیز از او پنهان نیست و از او فوت نمی شود...».
آفرینش
حقایق آفرینش 3; خالق آفرینش 2، 3
اسماوصفات
خبیر 6; لطیف 4; مراد از خبیر 7; مراد از لطیف 7
انسان
خالق انسان 2، 3; رازهای انسان 3
خدا
خالقیت خدا 2، 3; دلایل احاطه علمی خدا 3; علم خدا به موجودات 1; علم غیب خدا 1; وسعت لطف خدا 5
روایت 7
پی نوشت ها :
1. کافی، ج 1، ص 122، ح 2; نورالثقلین، ج 1، ص 756، ح 229.