وَکَأَیِّن مِّن قَرْیَةٍ هِیَ أَشَدُّ قُوَّةً مِّن قَرْیَتِکَ الَّتِی أَخْرَجَتْکَ أَهْلَکْنَاهُمْ فَلَا نَاصِرَ لَهُمْ
و چه بسیار [مردم] شهرها که از [مردم] شهر تو ـ که بیرونت کرد[ند] ـ نیرومندتر بودند، آنها را نابود کردیم پس یاوری نداشتند.
1- تبعیدکنندگان پیامبر(ص) از شهر مکه، مورد تهدید خداوند به هلاکت و نابودی
و کأیّن من قریة هی أشدّ قوّة من قریتک ... أهلکنـهم
با این که خروج پیامبر(ص)، از مکه و هجرت ایشان به سوی مدینه ظاهراً به انتخاب خود حضرت صورت گرفته بود; ولی شرایط سختی که مشرکان برای آن حضرت پدید آورده بودند، منتهی به تصمیم هجرت شد. ازاین رو خداوند خروج آن حضرت را به منزله تبعید شمرده و فعل را به صورت متعدی به همه مشرکان مکه نسبت داده است.
2- دلجویی خداوند از پیامبر(ص)، در قبال ستم مشرکان و ناگزیری آن حضرت به ترک سرزمین خویش
و کأیّن من قریة هی أشدّ قوّة من قریتک الّتی أخرجتک أهلکنـهم
یادآوری خداوند به فرجام هلاکت بار مشرکان، در حقیقت مرهمی بر آلام پیامبر(ص) از ستم مشرکان است.
3- همدلی مشرکان مکه، در خالی ساختن سرزمین مکه، از وجود پیامبر(ص)*
قریتک الّتی أخرجتک
نسبت دادن «إخراج» به قریه، می تواند از آن جهت باشد که همه مردم شهر و یا بیشتر آنان، بر اخراج پیامبر(ص) مصمم و همدل بوده اند.
4- دلبستگی پیامبر(ص) به شهر مکه
من قریتک
از انتساب قریه به پیامبر(ص) و دلجویی خداوند از آن حضرت به خاطر ناچار شدن ایشان به ترک مکه، مطلب بالا به دست می آید.
5- جوامع کفرپیشه، با تمامی امکانات و قوا، بی دفاع در برابر کیفر الهی
و کأیّن من قریة هی أشدّ قوّة من قریتک الّتی أخرجتک أهلکنـهم فلاناصر لهم
6- هلاکت برخی از جوامع نیرومند در گذشته تاریخ، به خاطر کفرورزی
و کأیّن من قریة ... أهلکنـهم
7- تبعید رهبران الهی بهوسیله مردم، مستوجب نزول عذاب*
قریتک الّتی أخرجتک أهلکنـهم
برداشت بالا بدان احتمال است که تهدید مشرکان مکه، به خاطر تبعید پیامبر(ص) باشد.
8- حاکمیت اراده الهی بر تحولات تاریخ
و کأیّن من قریة ... أهلکنـهم فلاناصر لهم
از این که خداوند، هلاکت و فروپاشی جوامع کفرپیشه را به خود نسبت داده است، مطلب بالا استفاده می شود.
9- انسان، در برابر اراده و قدرت الهی، فاقد کمترین یاور و یاری دهنده
أهلکنـهم فلاناصر لهم
10- تاریخ، پیامدار درس های عبرت برای جوامع کفرپیشه
و کأیّن من قریة ... أهلکنـهم فلاناصر لهم
11- وجود کیفرهای دنیوی برای بسیاری از کافران، افزون بر عذاب اخروی آنان
و الذین کفروا ... و النار مثوًی لهم . و کأیّن من قریة ... أهلکنـهم
از ارتباط این آیه با آیه قبل، استفاده می شود که خداوند تمامی کیفر کافران را به آخرت واننهاده و آنان را در دنیا به کلی رها نساخته است; بلکه بسیاری از آنان را به کیفر کفرشان هلاک ساخته و می سازد.
اسلام
تاریخ صدر اسلام 3
انسان
بی یاوری انسان 9
تاریخ
عبرت از تاریخ 10; فواید تاریخ 10; منشأ تحولات تاریخ 8
خدا
اهمیت اراده خدا 9; اهمیت قدرت خدا 9; تهدیدهای خدا 1; حاکمیت اراده خدا 8; حتمیت کیفرهای خدا 5
رهبران دینی
آثار تبعید رهبران دینی 7
عبرت
عوامل عبرت 10
عذاب
موجبات عذاب 7
علایق
علاقه به مکه 4
قدرتمندان
هلاکت قدرتمندان 6
کافران
بی تأثیری قدرت کافران 5; بی یاوری کافران 5; عجز کافران 5; عذاب اخروی کافران 11; کافران و تاریخ 10; کیفر دنیوی کافران 11
کفر
آثار کفر 6
محمد(ص)
تبعید محمد(ص) 1; توطئه تبعید محمد(ص) 3; دلجویی از محمد(ص) 2; ظلم به محمد(ص) 2; علایق محمد(ص) 4; عوامل هجرت محمد(ص) 2
مشرکان مکه
اتحاد مشرکان مکه 3; توطئه مشرکان مکه 3; تهدید مشرکان مکه 1; ظلم مشرکان مکه 2
مکه
تبعید از مکه 1
هلاکت
عوامل هلاکت 6