لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاس عَدَاوَةً لِّلَّذینَ آمَنُواْ الْیَهُودَ وَالَّذینَ أَشْرَکُواْ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَّوَدَّةً لِّلَّذینَ آمَنُواْ الَّذینَ قَالُوَاْ إِنَّا نَصَارَی ذَلِکَ بأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لاَ یَسْتَکْبرُونَ
بی تردید یهودیان و مشرکان را دشمن ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت، و قطعاً کسانی را که می گویند: ما نصرانی هستیم، نزدیک ترین مردم در دوستی نسبت به مؤمنان خواهی یافت. این بدان سبب است که میان آنان کشیشان و راهبانی هستند، و بدان سبب است که آنان تکبّر نمیورزند.
1 یهودیان و مشرکان سرسخت ترین دشمن برای مسلمانان
لتجدن اشد الناس عدوة للذین ءامنوا یهود و الذین اشرکوا
2 هشدار خداوند به پیامبر (ص) در مورد کینه توزی یهودیان و مشرکان نسبت به مؤمنان
لتجدن اشد الناس عدوة للذین ءامنوا الیهود و الذین اشرکوا
3 دشمنی یهود با مسلمانان بیش از دشمنی مشرکان با آنان است.
لتجدن اشد الناس عدوة للذین ءامنوا الیهود و الذین اشرکوا
تقدیم ذکری «یهود» بر «مشرکان» می تواند اشاره به برداشت فوق باشد.
4 ایجاد پیوند دوستانه یهود با کافران برای تشکیل جبهه ای متحد و نیرومند علیه مسلمانان
تری کثیراً منهم یتولون الذین کفروا ... لتجدن اشد الناس عدوة للذین ءامنوا
بیان عداوت یهودیان و مشرکان با اهل ایمان پس از بیان برقراری دوستی یهود و اهل شرک می رساند که این رابطه دوستی در جهت دشمنی با مسلمانان است.
5 نصارا دارای نزدیکترین روابط عاطفی و دوستانه با مسلمانان
و لتجدن اقربهم مودة للذین ءامنوا الذین قالوا إنّا نصری
6 حضور کشیشان و راهبان خداترس در بین مسیحیان موجب دوستی و نزدیکی آنان با مسلمانان
اقربهم مودة للذین ءامنوا الذین ... ذلک بان منهم قسیسین و رهباناً
7 نقش مؤثر عالمان دینی و عابدان خداترس در بهبود و اصلاح آراء و افکار مردم
ذلک بان منهم قسیسین و رهباناً
به عالمان دینی که عهده دار ریاست مذهبی مسیحیان هستند، قسیسین (کشیش) گفته می شود و رهبان جمع راهب است و راهب به کسی گفته می شود که از ترس خدا بی اندازه عبادت می کند. و در اصطلاح به عابدان مسیحی اطلاق می شود.
8 نقش مؤثرتر کشیشان از راهبان در هدایتگری مردم
ذلک بان منهم قسیسین و رهباناً
تقدیم ذکری «قسیسین» بر «رهباناً» می تواند اشاره به نقش مؤثرتر قسیسین داشته باشد.
9 مسیحیان و عالمان دینی آنان، مردمی حق پذیر و برخوردار از سلامت نفس
الذین قالوا إنّا نصری ... و انهم لایستکبرون
بنابر اینکه متعلق حذف شده از «لایستکبرون» کلمه ای همانند «عن اتباع الحق» باشد، آیه بعد این معنا را تأیید می کند.
10 نبود روحیه سلطه گری و گردن فرازی در بین نصارا زمینه مودت و دوستی آنان با مسلمانان
اقربهم مودة للذین ءامنوا الذین قالوا إنّا نصری ... و انهم لایستکبرون
بدان احتمال که فعل «لایستکبرون» دارای متعلقی محذوف نباشد در این صورت لایستکبرون به این معنا است که آنان خواهان سلطه گری و گردن فرازی نیستند.
11 تمجید خدا از کشیشان و راهبان وارسته و مسیحیان حق پذیر و فروتن
ذلک بان منهم قسیسین و رهباناً و انهم لایستکبرون
12 نیل به حقیقت، مولود امتزاج علم، عبادت و اخلاق
ذلک بان منهم قسیسین و رهباناً و انهم لایستکبرون
13 یهودیان و علمای آنان دارای روحیه سلطه گری و حق ناپذیری
اشد الناس عدوة للذین ءامنوا الیهود ... و انهم لایستکبرون
14 حق ناپذیری و روحیه استکباری یهود، عامل عداوت آنان با مسلمانان
اشد الناس عدوة للذین ءامنوا الیهود ... و انهم لایستکبرون
15 جهل، گردن فرازی و حق ناپذیری، از ریشه های دشمنی و مخالفت با اسلام و اهل ایمان
اشد الناس عدوة للذین ءامنوا الیهود ... و انهم لایستکبرون
16 ضرورت شناسایی دشمنان و دوستان جامعه ایمانی
لتجدن اشد الناس عدوة للذین ءامنوا الیهود ... الذین قالوا إنّا نصری
17 ضرورت تحلیل و دستیابی به علل و عوامل جهت گیریهای گوناگون جوامع و پیروان ادیان در برابر جامعه اسلامی
لتجدن اشد الناس ... ذلک بان منهم قسیسین و رهباناً و انهم لایستکبرون
18 وجود کشیشان و راهبان منتظر بعثت حضرت محمد (ص) در میان مسیحیان، موجب محبت آنان، به مسلمانان
و لتجدن اقربهم مودة للذین ءامنوا ... ذلک بان منهم قسیسین و رهباناً و انهم لایستکبرون
از امام صادق (ع) روایت شده که پس از خواندن آیه فوق فرمود: أولئک کانوا قوماً بین عیسی (ع) و محمد (ص) ینتظرون مجییء محمد (ص).(1)
اخلاق:
آثار اخلاق 12
استکبار:
آثار استکبار 15
اسلام:
دشمنی با اسلام 15
اصلاح:
عوامل اصلاح 7
ترس:
از خدا 7
تواضع:
آثار تواضع 10
جهل:
آثار جهل 15
حق:
آثار حق ناپذیری 15 ; روش وصول به حق 12
خدا:
مدحهای خدا 11 ; هشدار خدا 2
دشمنان:
جامعه اسلامی 17 ; دشمنان مسلمانان 1، 3، 4، 14 ; دشمنان و مؤمنان 2
دشمنخشناسی:
اهمیّت دشمنخشناسی 16، 17
دشمنی:
عوامل دشمنی 14، 15
دوستان مسلمانان: 5، 6، 10
دوستخشناسی:
اهمیّت دوستخشناسی 16
دوستی:
زمینه دوستی 10 ; عوامل دوستی 6
روایت: 18
عبادت:
آثار عبادت 12
علم:
و اخلاق 12 ; علم و عبادت 12
علما:
نقش علما ی دین 7
کشیشان:
پسندیده 11 ; نقش کشیشان 6، 8، 18
مسیحیان:
تواضع مسیحیان 10 ; حق پذیری مسیحیان 9 ; مسیحیان حق پذیر مسیحیان 11 ; مسیحیان و محمّد (ص) 18 ; مسیحیان و. مسلمانان 5، 6، 10، 18
مسیحیت:
حق پذیری علمای مسیحیت 9، 11 ; علمای مسیحیت 8 ; نقش علمای مسیحیت 6، 18
مشرکان:
بغض مشرکان 2 ; دشمنی مشرکان 1، 3 ; مشرکان و مسلمانان 1، 3 ; مشرکان و مؤمنان 2
مؤمنان:
دشمنی با مؤمنان 15
هدایت:
عوامل هدایت 8
یهود:
استکبار علمای یهود 13 ; استکبار یهود 13، 14 ; بغض یهود 2 ; حق ناپذیری علمای یهود 13 ; حق ناپذیری یهود 13، 14 ; دشمنی یهود 1، 3، 14 ; یهود و کافران 4 ; یهود و مسلمانان 1، 3، 14 ; یهود و مؤمنان 4
پی نوشت ها:
1. تفسیر عیاشی، ج 1، ص 335، ح 162; نورالثقلین، ج 1، ص 662، ح 317.