إِنْ هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَنَحْیَا وَمَا نَحْنُ بمَبْعُوثِینَ
زندگی جز زندگی دنیای ما نیست، [گروهی ]می میریم و [گروهی] به دنیا می آییم و ما برانگیخته نخواهیم شد.
1 - در دیدگاه اشراف و عناصر مرفه جامعه پس از نوح، زندگی انسان محدود به زندگی دنیایی بود.
إن هی إلاّ حیاتنا الدنیا ... و ما نحن بمبعوثین
«بعث» (مصدر مجهول «مبعوثین») به معنای بر انگیخته شدن است.
2 - انکار صریح معاد، از سوی اشراف و سران جامعه پس از نوح
إن هی إلاّ حیاتنا الدنیا نموت و نحیا و ما نحن بمبعوثین
3 - دنیا و صحنه آمد و شد نسل ها و آفرینش آنها، فاقد کمترین هدف و فرجام در بینش اشراف و مرفهان کفرپیشه
نموت و نحیا
مقصود از «نموت و نحیا» (می میریم و زنده می شویم) این است که نسلی می میرد و نسلی پدید می آید.
4 - وجود عقیده به تناسخ در میان مردم پس از عصر نوح *
نموت و نحیا و ما نحن بمبعوثین
معنای عبارت یاد شده را با توجه به آمدن «نحیا» بعد از «نموت» چنین است: ما می میریم و دوباره در همین دنیا در کالبدی دیگر، حضور پیدا می کنیم; بدون این که رستاخیزی در کار باشد و بدون این که بدن پوسیده ما، دوباره زنده شود.
آفرینش
اهداف آفرینش 3
اشراف
بینش اشراف 3
عقیده
عقیده به تناسخ 4
قوم ثمود
بینش اشراف قوم ثمود 1; عقیده اشراف قوم ثمود 2; عقیده قوم ثمود 4; کفر اشراف قوم ثمود 2
قوم عاد
بینش اشراف قوم عاد 1; عقیده اشراف قوم عاد 2; عقیده قوم عاد 4; کفر اشراف قوم عاد 2
کافران
بینش کافران 3
مرفهان
بینش مرفهان 3
معاد
مکذبان معاد 2