إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی وَنُمِیتُ وَإِلَیْنَا الْمَصِیرُ
بی شک ماییم که خود حیات می بخشیم و می میرانیم و بازگشت، تنها به سوی ما است.
1 - حیات و مرگ آدمیان، تنها به دست خداوند است.
إنّا نحن نحیی و نمیت
2 - عوامل و وسایط الهی، دارای نقش در شکل گیری مرگ و حیات موجودات*
إنّا نحن نحیی و نمیت
برداشت بالا بدان احتمال است که ضمیر جمع در «إنّا»، از جهت تعظیم نباشد; بلکه از آن جهت باشد که نقش عوامل و اسباب را در تحقق اراده الهی بنمایاند.
3 - قدرت و مشیت خداوند، حاکم بر تمام عوامل و وسایط مؤثّر در مرگ و حیات موجودات
إنّا نحن نحیی و نمیت
خداوند از یک سو مرگ موجودات را تنها به خود نسبت می دهد و از سوی دیگر انسان شاهد دخالت عوامل متعدد طبیعی در مرگ و حیات است. جمع میان این دو مستلزم نکته یاد شده است.
4 - بازگشت و حرکت تمامی موجودات، تنها به سوی خداوند است.
و إلینا المصیر
5 - تحولات هستی، در جهت اهداف تعیین شده از سوی خداوند*
و إلینا المصیر
«مصیر» به معنای «شدن» و یا غایت تحولات است و «إلینا» به معنای حرکت به سوی برنامه ها و اهدافی است که خداوند برای هستی در نظر گرفته است; زیرا ذات الهی در مکان و جای خاصی محدود نیست، تا «إلینا» به سوی ذات باشد.
6 - معاد، حضور موجودات در پیشگاه آفریننده مرگ و زندگی است.
إنّا نحن نحیی و نمیت و إلینا المصیر
7 - مرگ، همانند حیات، مرحله ای از تحوّل و شدن انسان به سوی خداوند است.
إنّا نحن نحیی و نمیت و إلینا المصیر
از این که خداوند پس از «نمیت»، سخن از حرکت و شدن انسان به سوی خویش به میان آورده; استفاده می شود که مرگ فنا و پایان کار نیست; بلکه مرحله ای از مراحل حرکت هستی، به سوی اهداف الهی است.
آفرینش
قانونمندی تحولات آفرینش 5; هدفداری آفرینش 5
بازگشت به خدا 4، 7
جهان بینی
جهان بینی توحیدی 4
خدا
افعال خدا 1; حاکمیت قدرت خدا 3; حاکمیت مشیت خدا 3; مجاری اراده خدا 2; محضر خدا 6
زندگی
حقیقت زندگی 7; خالق زندگی 6; منشأ زندگی 1، 2، 3
عوامل طبیعی
نقش عوامل طبیعی 2
مرگ
حقیقت مرگ 7; خالق مرگ 6; منشأ مرگ 1، 2، 3
معاد
حقیقت معاد 6
موجودات
فرجام موجودات 4