قَالَ لَا تَخْتَصِمُوا لَدَیَّ وَقَدْ قَدَّمْتُ إِلَیْکُم بالْوَعِید
[خداوند] می گوید: نزد من مخاصمه و جدال نکنید که همانا من پیش تر به شما وعده عذاب داده بودم.
1ـ مخاصمه شیطان و مشرکان با یکدیگر، در محکمه عدل الهی
قال قرینه ربّنا ما أطغیته ... قال لاتختصموا لدیّ
2ـ نهی الهی، از جدال شیطان و مشرکان با یکدیگر در محضر او
قال لاتختصموا لدیّ
3ـ هشدارهای الهی به انسان ها در دنیا، اتمام حجت او بر آنهااست.
کان فی ضلـل بعید ... و قد قدّمت إلیکم بالوعید
4ـ جدال مجرمان در قیامت، بی تأثیر برای تبرئه ایشان، با وجود اتمام حجت الهی بر آنان در دنیا
قال لاتختصموا لدیّ و قد قدّمت إلیکم بالوعید
5ـ انحراف و کفر انسان های دوزخی، ناشی از سوء اختیار خود آنان است; نه معلول عوامل جبری.
و قد قدّمت إلیکم بالوعید
تعبیر «قد قدّمت إلیکم بالوعید» بدان معنا است که بر گمراهان، قبلاً اتمام حجت شده است و دیگر مجالی برای جدال و تخاصم نیست. لازمه اتمام حجت و مجرم بودن فرد، این است که او مجبور نبوده و به سوء اختیار خود، علیه حجت الهی اقدام کرده است.
اختیار
آثار اختیار 5
انسان
اختیارات انسان 5
جهنمیان
کفر جهنمیان 5; گمراهی جهنمیان 5
خدا
اتمام حجت خدا 3، 4; نواهی خدا 2; نهی از مجادله در محضر خدا 2; هشدارهای خدا 3
شیطان
شیطان در قیامت 1; مجادله شیطان 2
عمل
آثار عمل ناپسند 5
قیامت
مجادله در قیامت 1
کفر
منشأ کفر 5
گمراهی
منشأ گمراهی 5
گناهکاران
اتمام حجت با گناهکاران 4; بی تأثیری مجادله گناهکاران 4; گناهکاران در قیامت 4
مشرکان
مجادله مشرکان 1، 2; مشرکان در قیامت 1