وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ
همانا ما این سخن [آسمانی] را برای آنان پیاپی و به هم پیوسته ساختیم، باشد که متذکّر شوند.
1 - قرآن، سخن آسمانی و نازل شده از جانب خداوند
و لقد وصّلنا لهم القول
برداشت یاد شده، با توجه به اسناد فعل «وصل» به ضمیر «نا» (خداوند) استفاده می شود.
2 - نزول پیاپی رهنمودهای الهی در قرآن
و لقد وصّلنا لهم القول
«توصیل» (مصدر «وصّلنا») به معنای پی در پی آوردن است و «ال» در «القول» برای جنس و مفید استغراق می باشد. بنابراین «وصّلنا لهم القول»; یعنی، هر سخنی را برای آنان پیاپی آوردیم.
3 - تکرار و گوشزد کردن پی درپی رهنمودها، روش تعلیم و تربیت قرآن
و لقد وصّلنا لهم القول لعلّهم یتذکّرون
4 - نقش نزول تدریجی قرآن در بیدارسازی مردم
و لقد وصّلنا لهم القول لعلّهم یتذکّرون
برداشت یاد شده بدان احتمال است که آیه بالا، بیانگر حکمت نزول تدریجی قرآن و پاسخی به بهانه جویی کافران باشد که می گفتند: چرا قرآن مانند تورات یکباره نازل نشده است؟
5 - تنبه و بیداری مردمان، از هدف های تعالیم قرآن
و لقد وصّلنا لهم القول لعلّهم یتذکّرون
6 - انسان ها بدون آموزه های بیداربخش تعالیم آسمانی، گرفتار غفلت و بی خبری اند.
و لقد وصّلنا لهم القول لعلّهم یتذکّرون
7 - بیدار کردن بشر، فلسفه نزول پیاپی و پیوسته وحی و رهنمود الهی (کتاب های آسمانی)
و ما کنت بجانب الطور إذ نادینا ... لعلّهم یتذکّرون...و لقد وصّلنا لهم القول لعلّهم یتذکّرون
برداشت یاد شده مبتنی بر این احتمال است که مقصود از «القول» عموم سخنان الهی باشد; نه خصوص قرآن. ذیل آیه ـ که فلسفه نزول را بیان می کند ـ در مورد تورات نیز آمده است. از این رو این نکته می تواند مؤید برداشت بالا باشد.
انسان
اهمیت تنبه انسان ها 5
تذکر
عوامل تذکر 4، 6، 7
تربیت
روش تربیت 3
تعلیم
روش تعلیم 3
دین
نقش دین 6
قرآن
آثار نزول تدریجی قرآن 4; اهداف قرآن 5; تکرار در قرآن 3; روش بیانی قرآن 3; نزول تدریجی قرآن 2; نزول قرآن 1; وحیانیت قرآن 1
وحی
نقش وحی 7