وَضَلَّ عَنْهُم مَّا کَانُوا یَدْعُونَ مِن قَبْلُ وَظَنُّوا مَا لَهُم مِّن مَّحِیصٍ
و آنچه را قبلاً معبود خود می خواندند از نظرشان گم می شود و یقین می کنند که هیچ گریزگاهی برای آنان نیست.
1 - معبودهای مشرکان، محو و ناپیدا و فاقد کارایی در صحنه قیامت
و ضلّ عنهم ما کانوا یدعون من قبل
«ضلّ» هرگاه با «عن» متعدی شود، به معنای گم شدن خواهد بود. گفتنی است که در آیه کنایه از سودمند نبودن و کارایی نداشتن می باشد.
2 - غفلت و فراموشی مشرکان از معبودهای خویش، در مواجهه با واقعیت های سهمگین قیامت
و ضلّ عنهم ما کانوا
بنابر این که «ضلّ عنهم» اشاره به این باشد که صحنه قیامت آن چنان برای مشرکان وحشتناک و دهشت آور است که خاطره بت ها از نظرشان محو و نابود خواهدشد.
3 - ناکارآمدی معبودهای مشرکان در قیامت، گواه نادرستی کرنش و عبادت در برابر آنها در دنیا
و ضلّ عنهم ما کانوا یدعون من قبل
4 - قیامت، صحنه آشکار شدن بطلان شرک و باورهای شرک آلود
و ضلّ عنهم ما کانوا یدعون من قبل
بنابراین که مراد از «ما» آرا و ادعاهایی باشد که مشرکان در ارتباط با خدایانشان مطرح می کردند، مطلب بالا قابل برداشت است.
5 - مشرکان در قیامت، هیچ راهی برای گریز از عذاب الهی نخواهند داشت.
و ظنّوا ما لهم من محیص
6 - یقین مشرکان در قیامت، به نبودن هیچ راه فراری از عذاب الهی
و ظنّوا ما لهم من محیص
«ظنّ» در لغت هم به معنای گمان آمده و هم به معنای یقین. طبق گفته برخی از مفسران این کلمه در آیه شریفه به معنای یقین است.
7 - آشکار نشدن حقیقت توحید برای مشرکان در عالم برزخ *
و یوم ... و ظنّوا ما لهم من محیص
برداشت یاد شده بدین احتمال است که روشن شدن حقیقت توحید برای مشرکان در روز قیامت، اشعار به این دارد که حتی پس از مرگ و در برزخ نیز حقایق برای آنان روشن نمی شود.
توحید:
حقانیت توحید 7
شرک:
بطلان شرک 4; دلایل بطلان شرک 3
غفلت:
غفلت از معبودان باطل 2
قیامت:
آثار اهوال قیامت 2; ظهور حقایق در قیامت 4; ویژگیهای قیامت 4
مشرکان:
حتمیت عذاب اخروی مشرکان 5، 6; غفلت اخروی مشرکان 2; مشرکان در عالم برزخ 7; مشرکان و توحید 7; یقین اخروی مشرکان 6
معبودان باطل:
عجز اخروی معبودان باطل 1، 3