یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا وَلَا یَغُرَّنَّکُم باللَّهِ الْغَرُورُ
ای مردم! یقیناً وعده خداوند حقّ است پس مبادا این زندگی دنیا شما را فریب دهد و مبادا [شیطان ]فریبکار شما را به خدا مغرور کند.
1 - همه مردم از هر قشری، مخاطبان قرآن اند.
یـأیّها الناس اذکروا نعمت اللّه ... یـأیّها الناس
برداشت یاد شده از معنای لغوی «ناس» (مردم) و نیز تکرار آن در قسمت آغازین سوره، به دست می آید.
2 - وعده های خدا، حق و تخلف ناپذیر است.
إنّ وعد اللّه حقّ
3 - هشدار خداوند از فریفته شدن به زندگی دنیایی و زرق و برق آن
فلاتغرنّکم الحیوة الدنیا
4 - دنیا، زمینه فریب و لغزشگاه انسان
فلاتغرنّکم الحیوة الدنیا
5 - تکذیب پیامبران و انکار وعده های الهی، ناشی از دنیاطلبی و فریفتگی به زرق و برق آن است.
و إن یکذّبوک ... إنّ وعد اللّه حقّ فلاتغرنّکم الحیوة الدنیا
از تفریع «فلاتغرنّکم الحیاة الدنیا» بر جملات پیشین، برداشت یاد شده به دست می آید.
6 - هشدار خداوند از فریب خوردن به وسیله عوامل اغواگر (همچون شیطان) درباره خدا و لطف و بخشش او
و لایغرنّکم باللّه الغرور
«باء» در «باللّه» برای ملابست است که بر سر مضاف مقدر (مانند «بشأن اللّه») وارد شده است و مراد از «الغرور» ـ به قرینه آیه بعد ـ شیطان می باشد. طبق نظر مفسران، مقصود از فریب خوردن درباره خدا، می تواند این باشد که شیطان انسان را به عفو و بخشش خداوند مغرور می سازد و او را به تکرار گناه، روی آوردن به متاع های دنیا و غفلت از آخرت سوق می دهد.
7 - شیطان، موجودی بسیار فریبکار
و لایغرنّکم باللّه الغرور
«غرور» صیغیه مبالغه و به معنای بسیار فریبکار است و به قرینه آیه بعد مقصود از آن شیطان می باشد.
8 - دین و معارف الهی، در معرض کج فهمی و تحریف معنوی با توطئه فریبکاران
و لایغرنّکم باللّه الغرور
برداشت یاد شده، به خاطر این نکته است که فریب خوردن انسان به وسیله فریبکاران درباره خداوند و دین او، می تواند با تحریف معارف الهی و معرفی نادرست آن صورت پذیرد.
انبیا
عوامل تکذیب انبیا 5
انسان
لغزشگاه انسان 4
خدا
حتمیت وعده های خدا 2; حقانیت وعده های خدا2; لطف خدا 6; هشدارهای خدا 3، 6
دنیا
نقش دنیا 4
دنیاطلبی
آثار دنیاطلبی 5; اهمیت ترک دنیاطلبی 3
دین
آسیب شناسی دینی 8; خطر بدفهمی دین 8; خطر تحریف دین 8
شیطان
اغواگری شیطان 6، 7; نقش شیطان 7
قرآن
عمومیت قرآن 1; مخاطبان قرآن 1
گمراهی
زمینه گمراهی 4
مکاران
نقش مکاران 8