جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِیهَا حَرِیرٌ
[پاداش آنان] باغ های اقامتی است که به آنها در می آیند، در آن جا با دستواره هایی از طلا و با مروارید آرایش می شوند و لباسشان در آن جا حریر است.
1 - بهشت پاینده، فضل بزرگ الهی
ذلک هو الفضل الکبیر . جنّـت عدن یدخلونها
«جنّات» بدل از «الفضل الکبیر» و «عدن» به معنای اسقرار و پایندگی است.
2 - بهشت پاینده، فرجام تمامی مسلمین (تفریط کننده، میانه رو و پیشتاز)
جنّـت عدن یدخلونها
برداشت یاد شده، مبتنی بر این احتمال است که فاعل «یدخلون» سه دسته یاد شده در آیه پیش باشد; یعنی، تمامی مسلمانان ـ که امت برگزیده خدایند ـ سرانجام وارد بهشت خواهند شد; هرچند برخی از آنان در اثر بعضی از گناهان، بر خود ستم کرده باشند، ولی در نهایت بر اثر شفاعت و عفو عمومی خداوند از بهشت بهره مند خواهند شد. گفتنی است آیه بعد ـ که سخن از غفران الهی است ـ و دو آیه بعد ـ که از کافران سخن گفته و در مقابل «الذین اصطفینا» قرار داده شده است ـ تأکید کننده همین مطلب است.
3 - پیشگامان در انجام کارهای خیر و وارثان قرآن کریم، بهره مند از بهشت پاینده
جنّـت عدن یدخلونها
4 - بهشتیان، با دستبندهای طلا، مروارید، آراسته خواهند شد.
یحلّون فیها من أساور من ذهب و لؤلؤًا
5 - طلا، مروارید، بهترین وسایل زینت در بهشت
یحلّون فیها من أساور من ذهب و لؤلؤًا
برداشت یاد شده، به خاطر این نکته است که آیه شریفه در مقام بر شمردن وسایل زینت بهشتیان می باشد. بنابراین اختصاص به ذکر یافتن این وسایل، گویای برداشت یاد شده است.
6 - لباس بهشتیان از حریر است.
و لباسهم فیها حریر
7 - معاد انسان و بهشت، جسمانی است.
یحلّون فیها من أساور من ذهب و لؤلؤًا و لباسهم فیها حریر
بهشت
بهشت عدن 1; جاودانان در بهشت 2، 3
بهشتیان
دستبندهای طلایی بهشتیان 4; دستبندهای مرواریدنشان بهشتیان 4; زینتهای بهشتیان 4، 5; لباس حریر بهشتیان 6
خدا
مراتب فضل خدا 1
طلا
فواید طلا 5
عمل
پاداش پیشگامان عمل خیر 3
قرآن
پاداش وارثان قرآن 3
مروارید
فواید مروارید 5
مسلمانان
فرجام مسلمانان 2; فضایل مسلمانان 2
معاد
معاد جسمانی 7