وَالَّذی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَاب هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ إِنَّ اللَّهَ بعِبَادهِ لَخَبیرٌ بَصِیرٌ
و آنچه از کتاب به تو وحی کرده ایم خود حقّ است، در حالی که آنچه را پیش از آن بوده است تصدیق می کند بی شک خداوند به بندگانش آگاه و بینا است.
1 - پیامبراسلام(ص)، دریافت کننده وحی از جانب خداوند
و الذی أوحینا إلیک
2 - قرآن، کتاب آسمانی و وحی الهی به پیامبر(ص)
و الذی أوحینا إلیک من الکتـب
3 - کتابت و تدوین آیات قرآن، پس از نزول آن بر پیامبر(ص)
و الذی أوحینا إلیک من الکتـب
اطلاق کتابت (نوشته و نگارش) بر قرآن، یا بدان جهت بوده که آیه های آن پس از نزول نوشته می شده است. و یا توصیه ای است از جانب خداوند که باید به صورت نوشته درآید.
4 - قرآن، کتابی سراسر حق و پیراسته از هر باطل
من الکتـب هو الحقّ
«ال» در «الحقّ» ـ نظیر ال در «زیدالرجل» ـ برای استغراق صفات است; یعنی، قرآن در حق بودن کامل است و کاستی ندارد.
5 - قرآن، تصدیق و تأیید کننده کتاب های آسمانی پیشین (تورات، انجیل و...)
مصدّقًا لما بین یدیه
6 - وحدت و هم سویی تعالیم قرآن، با تعالیم کتاب های آسمانی پیشین
مصدّقًا لما بین یدیه
7 - خداوند، به تمامی امور و احوال بندگانش، آگاه و بینا است.
إنّ اللّه بعباده لخبیر بصیر
8 - انتخاب پیامبر(ص) برای دریافت وحی و قرآن کریم، بر اساس آگاهی خداوند، از شایستگی ها و ارزش های نهفته در وجود آن حضرت بود.
و الذی أوحینا إلیک من الکتـب ... إنّ اللّه بعباده لخبیر بصیر
جمله «إنّ اللّه بعباده ...» در مقام تعلیل برای «و الذی أوحینا إلیک...» بوده و در واقع پاسخ به این پرسش است که چرا به پیامبراسلام(ص) وحی می شد.
انجیل
تصدیق انجیل 5
تورات
تصدیق تورات 5
خدا
بصیرت خدا 7; علم خدا 7، 8
قرآن
تاریخ قرآن 3; تنزیه قرآن 4; جمع قرآن 3; حقانیت قرآن 4; قرآن از کتب آسمانی 2; قرآن و انجیل 5; قرآن و تورات 5; قرآن و کتب آسمانی 5; کتابت قرآن 3; نزول قرآن 3، 8; نقش قرآن 5، 6; وحیانیت قرآن 2; ویژگیهای قرآن 4
کتب آسمانی
هماهنگی کتب آسمانی 6
محمد(ص)
فضایل محمد(ص) 8; کتاب آسمانی محمد(ص) 2; مقامات محمد(ص) 1; وحی به محمد(ص) 1، 2، 8