إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا یُنَادَوْنَ لَمَقْتُ اللَّهِ أَکْبَرُ مِن مَّقْتِکُمْ أَنفُسَکُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَی الْإِیمَانِ فَتَکْفُرُونَ
همانا آنان که کفر ورزیدند، [در قیامت] ندا می شوند که قطعاً دشمنی خدا [با شما] بیشتر از دشمنی شما با خودتان است، زیرا به ایمان دعوت می شدید امّا کفر میورزیدید.
1 - اعلام بغض و دشمنی شدید خداوند نسبت به کافران لجوج و حق ناپذیر در قیامت
إنّ الذین کفروا ینادون لمقت اللّه أکبر من مقتکم أنفسکم إذ تدعون إلی الإیمـن فتکفرون
«مقت» به معنای بغض شدید است.
2 - بغض و دشمنی شدید کافران حق ناپذیر با خویشتن در قیامت
من مقتکم أنفسکم
3 - بغض و دشمنی خداوند با کافران حق ناپذیر، بیشتر و شدیدتر از بغض و دشمنی کافران نسبت به خویشتن است.
لمقت اللّه أکبر من مقتکم أنفسکم
4 - نپذیرفتن دعوت به ایمان، موجب بغض و دشمنی شدید خداوند
لمقت اللّه أکبر من مقتکم أنفسکم إذ تدعون إلی الإیمـن فتکفرون
برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که «إذ» برای تعلیل و متعلق به «مقت» است.
5 - پشیمانی و بغض شدید کافران نسبت به خویشتن، بر اثر رد دعوت به ایمان و کفرورزی آنان است.
مقتکم أنفسکم إذ تدعون إلی الإیمـن فتکفرون
تردیدی نیست که بغض شدید کافران نسبت به خویشتن در قیامت، ناشی از رد ایمان و کفرشان است. این بغض نشانه پشیمانی شدید آنان از عمل خود می باشد.
6 - بغض و دشمنی شدید خداوند نسبت به کافران حق ناپذیر، پس از اتمام حجت و دعوت مکرر آنان به ایمان است.
لمقت اللّه أکبر ... إذ تدعون إلی الإیمـن فتکفرون
آمدن فعل های مضارع «تدعون» و «تکفرون» بر استمرار دلالت دارد; یعنی، شما همواره به ایمان فراخوانده می شدید; ولی به جای ایمان آوردن، به طور مستمرّ کفر میورزیدید.
ایمان:
آثار اعراض از ایمان 4، 5; دعوت به ایمان 6
حق:
دشمنی با حق ناپذیران 1
خدا:
اتمام حجت خدا 6; اعلام بغض خدا 1; اعلام دشمنی با خدا 1; شدت بغض خدا 3; عوامل بغض خدا 4; عوامل دشمنی با خدا 4
خود:
بغض علیه خود 2، 3، 5; دشمنی با خود 2، 3
کافران:
اتمام حجت بر کافران 6; بغض اخروی کافران 2; بغض کافران 3; پشیمانی کافران 5; حق ناپذیری کافران 1; دشمنی با کافران 1; دشمنی کافران 2، 3; دعوت از کافران 6; زمینه دشمنی با کافران 6; شدت بغض کافران 5; لجاجت کافران 1; مبغوضیت کافران 1، 6
کفر:
آثار کفر 5
مبغوضان خدا: 1، 6