یَا قَوْمِ إِنَّمَا هَذهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا مَتَاعٌ وَإِنَّ الْآخِرَةَ هِیَ دَارُ الْقَرَارِ
ای قوم من! این زندگی دنیا فقط بهره مندی اندکی است و همانا آخرت است که سرایِ ماندن است.
1 - زندگی دنیایی و بهره های آن، در مقایسه با زندگی اخروی، اندک و زودگذر است.
یـقوم إنّما هـذه الحیوة الدنیا متـع و إنّ الأخرة هی دار القرار
«متاع» به چیزی گویند که از آن بهره کم برده می شود. گفتنی است چون دنیا در برابر آخرت قرار گرفته که دار قرار و پایدار است; زودگذر بودن آن فهمیده می شود.
2 - آخرت، سرای پایدار و پاینده
و إنّ الأخرة هی دار القرار
3 - پایداری و پایندگی زندگی اخروی، دلیل برتری آن بر زندگی دنیایی است.
إنّما هـذه الحیوة الدنیا متـع و إنّ الأخرة هی دار القرار
برداشت یاد شده به این خاطر است که آیه شریفه با مقایسه کردن زندگی دنیایی و حیات اخروی; درصدد بیان برتری زندگی در آخرت می باشد.
4 - دنیا، گذرگاه و مقدمه برای حیات جاودانه آخرت است.
إنّما هـذه الحیوة الدنیا متـع و إنّ الأخرة هی دار القرار
واژه «متاع» در برخی از موارد به چیزی گفته می شود که بهره انسان از آن کم و ناپایدار باشد. بنابراین توصیف زندگی دنیایی به «متاع» و زندگی اخروی به «دار القرار» (سرای پایدار)، می تواند گویای مطلب یاد شده باشد.
5 - ارائه تصویری درست از حقیقت زندگی در دنیا و آخرت، از نخستین کارهای هدایتی مؤمن آل فرعون
یـقوم إنّما هـذه الحیوة الدنیا متـع و إنّ الأخرة هی دار القرار
6 - یافتن راه درست زندگی، در گرو درک صحیح از حقیقت زندگی و آخرت
یـقوم اتّبعون أهدکم سبیل الرشاد ... إنّما هـذه الحیوة الدنیا متـع و إنّ الأخرة هی دار القرار
برداشت یاد شده از آن جا است که مؤمن آل فرعون در نخستین برنامه هدایتی خود (نشان دادن راه درست زندگی)، به مسأله حقیقت زندگی دنیایی و اخروی پرداخته است.
7 - دنیاطلبی فرعونیان و تصویر نادرست آنها از زندگی دنیایی و اخروی، سبب انحراف و خودکامگی آنان شد.
یـقوم ... و إنّ الأخرة هی دار القرار
با توجه به یادآوری حقیقت زندگی در دنیا و آخرت از سوی مؤمن آل فرعون برای فرعونیان، برداشت بالا به دست می آید.
8 - تصویر نادرست از زندگی دنیایی و اخروی، منشأ اصلی انحراف ها، خودکامگی ها و حق ستیزی ها است.
یـقوم ... و إنّ الأخرة هی دار القرار
9 - فرعون و قومش (قبطیان)، برخوردار از متاع های فراوان دنیوی و دلبسته به آنها
یـقوم إنّما هـذه الحیوة الدنیا متـع
تذکر مؤمن آل فرعون به اندک و ناپایداری بودن دنیا و متاع های آن به قوم خود، بیانگر مطلب یاد شده است.
10 - حیات جاویدان و سرای پایدار، خواسته طبیعی انسان ها است.
و إنّ الأخرة هی دار القرار
تذکر به ناپایداری زندگی دنیوی و جاودانگی حیات اخروی، خود گویای مطلب یاد شده است.
آخرت:
آثار شناخت آخرت 6; جاودانگی آخرت 2; ویژگیهای آخرت2
آرزو:
آرزو ی جاودانگی 10
آل فرعون:
هدایتگری مؤمن آل فرعون 5
ادراک:
آثار ادراک صحیح 6
استبداد:
عوامل استبداد 8
امکانات دنیوی:
بی ارزشی امکانات دنیوی 1; ناپایداری امکانات دنیوی 1
انسان:
خواسته های انسان 10
بینش:
آثار بینش غلط 8
حق:
عوامل حق ستیزی 8
دنیا:
آثار شناخت دنیا 6; نقش دنیا 4
زندگی:
ارزش زندگی اخروی 1; بی ارزشی زندگی دنیوی 1; تبیین حقیقت زندگی اخروی 5; تبیین حقیقت زندگی دنیوی 5; جاودانگی زندگی اخروی 3، 4; دلایل برتری زندگی اخروی 3; زمینه زندگی اخروی 4; زمینه زندگی صحیح 6
فرعون:
دنیاطلبی فرعون 9; وفور امکانات دنیوی فرعون 9
فرعونیان:
آثار دنیاطلبی فرعونیان 7; بینش غلط فرعونیان 7; دنیاطلبی فرعونیان 9; عوامل استبداد فرعونیان 7; عوامل گمراهی فرعونیان 7; وفور امکانات دنیوی فرعونیان 9
گمراهی:
عوامل گمراهی 8
هدایت:
زمینه هدایت 6