اللَّهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاء مِنْ عِبَادهِ وَیَقْدرُ لَهُ إِنَّ اللَّهَ بکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ
خدا رزق را برای هر کس از بندگانش که بخواهد گشاده می گرداند و [یا] به سود او تنگ می کند، همانا خدا به هر چیزی دانا است.
1 - خداوند، به هر کس که بخواهد، روزی فراوان می دهد.
اللّه یبسط الرزق لمن یشاء من عباده
2 - مشیت خداوند، تعیین کننده فراوانی و کمی روزی است.
اللّه یبسط الرزق لمن یشاء من عباده و یقدر له
3 - خداوند، به هرکسی که خود بخواهد، روزی کم عطا می کند.
اللّه یبسط الرزق لمن یشاء من عباده و یقدر له
«قدر» و «تقدیر» تبیین کمیت چیزی است (مفردات راغب)، به قرینه مقابله با «یبسط»، «یقدر» در آیه، به معنای «کم و ضیق» است.
4 - انسان ها، بندگان خدایند.
اللّه یبسط الرزق ... من عباده
5 - خداوند، بر هر چیزی عالم است.
إنّ اللّه بکلّ شیء علیم
6 - فراخی و ضیق روزی بندگان، ناشی از علم خدا به همه چیز است.
اللّه یبسط الرزق ... و یقدر له إنّ اللّه بکلّ شیء علیم
7 - فراخی و تنگی روزی بندگان، برای رعایت مصلحت آنان است.
اللّه یبسط الرزق لمن یشاء ... و یقدر له إنّ اللّه بکلّ شیء علیم
«لام» در «لمن» و «له» هر دو، برای منفعت است. نیز به دنبال فراخی و تنگی روزی بندگان، یادآوری علم همه جانبه خدا، مفید این حقیقت است که قبض و بسط روزی انسان ها، تابع مصالحی است و آنها را، خدا می داند.
انسان
عبودیت انسان 4
بندگان خدا 4
خدا
آثار علم خدا 6; آثار مشیت خدا 2، 3; رازقیت خدا 1، 3; مشیت خدا 1; وسعت علم خدا 5، 6
روزی
مصلحت در ازدیاد روزی 7; مصلحت در کمبود روزی 7; منشأ ازدیاد روزی 1، 2، 6; منشأ کمبود روزی 2، 3، 6