یَوْمَ یَغْشَاهُمُ الْعَذَابُ مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ وَیَقُولُ ذُوقُوا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ
در روزی که عذاب از بالای سرشان و از زیر پایشان، آنان را فرامی گیرد و [خدا] می گوید: [سزای] آنچه را که می کرده اید بچشید.
1 - عذاب جهنم، چنان بر کافران احاطه خواهد داشت که از بالا و پایین پا، آنها را فرا خواهد گرفت.
یوم یغشیـهم العذاب من فوقهم و من تحت أرجلهم
2 - حضور جهنمیان در جهنم، جسمانی است.
یغشیـهم العذاب من فوقهم و من تحت أرجلهم
3 - ملائکه موکّل، با تهکّم تحقیرآمیز، به کافران، برای ورود به جهنم، فرمان می دهند.
یغشیـهم العذاب ... و یقول ذوقوا ما کنتم تعملون
ضمیر فاعلی «یقول» احتمال دارد به خداوند برگردد و احتمال دارد، منظور ملائکه باشد. برداشت بالا بنابر احتمال دوم است.
4 - عذاب فراگیر دوزخ، سزای اعمال ناروای خود کافران است.
ذوقوا ما کنتم تعملون
برداشت بالا، بنابر تقدیر «جزا» به عنوان معنای «ما»ی موصول است.
5 - عذاب جهنم، تجسم کردارهای خود بدکاران است.
ذوقوا ما کنتم تعملون
6 - تداوم بر اَعمال ناروا، در پی دارنده عذاب فراگیر جهنم است.
ذوقوا ما کنتم تعملون
7 - انسان ها، در سرنوشت اخروی، خود نقش اساسی دارند.
ذوقوا ما کنتم تعملون
انسان
نقش انسان 7
جهنم
جسمانیت عذاب جهنم 2; عذاب جهنم 1، 4، 5، 6
جهنمیان
تحقیر جهنمیان 3
سرنوشت
عوامل مؤثر در سرنوشت 7
عذاب
موجبات عذاب 6
کافران
احاطه جهنم بر کافران 1; تحقیر کافران 3; عمل کافران 4; کیفر کافران 4
گناه
آثار اصرار بر گناه 6; تجسم گناه 5
ملائکه
ملائکه جهنم 3