فَاطَّلَعَ فَرَآهُ فِی سَوَاء الْجَحِیمِ
پس سر می کشد و او را میان جهنّم می بیند.
1 - اطلاع یافتن بهشتیان، از سرنوشت هم نشینان کافر دنیایی خویش در قیامت
إنّی کان لی قرین ... قال هل أنتم مطّلعون . فاطّلع
«فا» در فاطّلع» فصیحه و عطف بر جمله مقدر است که تقدیر آن چنین می باشد: «هل أنتم مطّلعون حتّی اطّلع أنا أیضاً فاطّلعوا و اطّلع هو بعد ذلک; آیا شما اطلاع دارید تا من هم مطلع شوم؟ پس اطلاع یافتند و سپس او نیز اطلاع یافت».
2 - بهشتیان، هم نشینان کافر دنیایی خود را، در وسط دوزخ مشاهده خواهند کرد.
فرءاه فی سواء الجحیم
«سواء» به معنای وسط است.
3 - منکران قیامت، در وسط دوزخ جای خواهند داشت.
فرءاه فی سواء الجحیم
4 - دوزخ، مجازات منکران قیامت
أءنّا لمدینون ... فاطّلع فرءاه فی سواء الجحیم
5 - عذاب دوزخ از هر سوی منکران قیامت را فرا خواهد گرفت.
فرءاه فی سواء الجحیم
برداشت یاد شده از قرار داشتن کافران در وسط دوزخ ـ و نه در حاشیه آن ـ به دست می آید.
6 - «جحیم» از نام های جهنم
الجحیم
7 - آتش دوزخ، آتشی است پرحرارت و پرشعله.
الجحیم
«جحیم» (از ماده «جحم») به معنای شدت شعله و حرارت آتش است.
بهشتیان
علم بهشتیان 1; همنشینان دنیوی بهشتیان 1
جهنم
احاطه آتش جهنم 4; جحیم 5; حرارت آتش جهنم 6; شعله آتش جهنم 6; موجبات جهنم 3; نامهای جهنم 5; وسط جهنم 2; ویژگیهای آتش جهنم 6
جهنمیان 2
قیامت
کیفر مکذبان قیامت 3; مکذبان قیامت در جهنم 2، 4