وَالَّذی یُمِیتُنِی ثُمَّ یُحْیِینِ
و آن که مرا می میراند، سپس زنده ام می کند.
1 - مرگ و حیات مجدد انسان به دست خدا و براساس تدبیر او است.
و الذی یمیتنی ثمّ یحیین
2 - تذکر ابراهیم(ع) به قوم بت پرست خود، مبنی بر نبود کمترین نقش برای بت ها در مرگ و حیات آدمی
و الذی یمیتنی ثمّ یحیین
3 - وجود معاد پس از مرگ و محدود نبودن زندگی به دنیا، تذکر دیگر ابراهیم(ع) به قوم بت پرست خویش
و الذی یمیتنی ثمّ یحیین
4 - توحید و معاد، دو اصل به هم پیوسته و انفکاک ناپذیر در تعلیمات ابراهیم
فإنّهم عدوٌّ لی إلاّ ربّ العـلمین ... و الذی یمیتنی ثمّ یحیین
برداشت یاد شده از آن جا است که حضرت ابراهیم(ع) در تعلیمات خویش، ابتدا به نفی شرک و اثبات توحید می پرداخت; سپس به مسأله مرگ و حیات مجدد انسان اشاره می کرد. و به این دو مسأله بسنده می نمود.
5 - شفایابی انسان پس از بیماری و حیات مجدد وی پس از مرگ، نمودهای ربوبیت الهی
إلاّ ربّ العـلمین ... و إذا مرضت ... و الذی یمیتنی ثمّ یحیین
ابراهیم(ع)
تذکر ابراهیم(ع) 2، 3; تعالیم ابراهیم(ع) 4
انسان
تجدید حیات انسان 5
بتها
نقش بتها 2
تذکر
تذکر معاد 3
توحید
تبلیغ توحید 4
حیات
منشأ حیات 1، 2
خدا
آثار تدبیر خدا 1; شفابخشی خدا 5; نشانه های ربوبیت خدا 5
قوم ابراهیم
تذکر به قوم ابراهیم 2، 3
مرگ
منشأ مرگ 1، 2
معاد
تبلیغ معاد 4